Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

I självvärderingen beskriver lärosätet hur vårdande på avancerad nivå i relation till personer med psykisk ohälsa är komplext och kräver självständighet, problemlösningsförmåga, kritiskt tänkande och ett genuint etiskt samt personcentrerat förhållningssätt. Detta breda perspektiv är enligt bedömargruppen ett uttryck för att lärosätet förbereder blivande specialistsjuksköterskor väl för att i framtiden kunna verka i varierade sammanhang, exempelvis där efterfrågan på specialistkompetens även finns på vårdcentral och i elevhälsovård. Sammantaget ger det beredskap för studenterna att möta förändringar i arbetslivet, enligt bedömargruppen.

I självvärderingen beskrivs att programmet samverkar med det omgivande samhället bland annat genom samtal om och kring placeringen under studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Den samverkan ser bedömargruppen positivt på, eftersom det underlättar genomförandet av studenternas verksamhetsförlagda utbildning. Studenterna kan genomföra verksamhetsförlagd utbildning på sin hemort, vilket många även väljer att göra. Under intervjun lyftes att en nackdel är att studenter kan bli ganska begränsade till den egna kliniken, vilket lärosätet föreslår kan motverkas genom ökad internationalisering. Ett program om 60 högskolepoäng har dock sina begräsningar enligt lärosätets självvärdering, vilket bedömargruppen instämmer i.

Vidare lyfter lärosätet i självvärderingen fram att det kan finnas potentiella svårigheter med att bygga långsiktiga relationer med specifika organisationer för verksamhetsförlagd utbildning samt handledare och mentorer utanför de lokala regionerna. I verkligheten har det inte varit något problem därför att lärosätet erbjuder handledare och mentorer tillgång till den digitala kurssidan som delger skriftlig information om kursmål, bedömningsunderlag och kvalitetskriterier samt gör det möjligt för dem att ha samtal med varandra.

Vidare beskrivs i självvärderingen hur det finns ett etablerat programråd med representanter från olika verksamheter i region Kalmar län och region Kronoberg, där även lärare och studenter finns med, som träffas en till två gånger per år. Det anser bedömargruppen är positivt, eftersom det ger förutsättningar för kontinuerlig dialog och insyn i respektives verksamheter. Samverkan med närliggande regioner sker även genom handledningsträffar för VFU-handledare samt genom spridning av magister- och förbättringsarbeten. Det stärks också av att det finns en historia av psykiatri och psykiatrisk vård i regionen med nära samarbete mellan lärosätet och sjukvårdshuvudmännen samt av att det förs återkommande dialoger mellan lärosätesrepresentanter och sjukvårdshuvudmännen. Lärosätet ser också till att lärarna håller sig uppdaterade pedagogiskt och om forskningsaktiviteter. Lärosätet diskuterar också lärarutbyte i vårdkompetensråden och i samarbete med andra lärosäten.

Studenterna förbereds på ett föränderligt arbetsliv genom att de tillägnar sig kunskaper, förmågor och förhållningssätt i relation till personer med psykisk ohälsa som är komplexa och som kräver självständighet, problemlösningsförmåga, kritiskt tänkande och ett genuint etiskt samt personcentrerat förhållningssätt. Det anser bedömargruppen är grunden för att kunna följa med i ständiga förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen menar därför att lärosätet har utformat och genomför utbildningen på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Bedömargruppen anser att lärosätet har en relevant samverkan med det omgivande samhället.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Den sammanvägda bedömningen är att lärosätet på ett tillfredsställande sätt utformat och genomfört utbildningen så att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Det möjliggörs genom att studenterna får tillägna sig kunskaper, förmågor och förhållningssätt i relation till personer med psykisk ohälsa som är komplexa och som kräver självständighet, problemlösningsförmåga, kritiskt tänkande samt ett genuint etiskt och personcentrerat förhållningssätt. Bedömargruppen anser att lärosätet har en relevant samverkan med det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)