Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom såväl formella som informella etablerade påverkansmöjligheter.

Enligt självvärderingen får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll både formellt och informellt. Lärosätets studentkår utser studentrepresentanter som genom representation på rektorns beslutsmöten medverkar i universitetets beslutande och beredande organ. I det sammanhanget är Linnébarometern ett gott exempel på hur alla studenter kan komma till tals, enlig bedömargruppen. Två studenter är utsedda av studentkåren och representerade i specialistsjuksköterskeprogrammets programråd. De framför där synpunkter och önskemål om utbildningen efter dialog med medstuderande, och kan därmed påverka utbildningens utformning, innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen erbjuds studenterna fortlöpande dialog med lärare som genomför den aktuella pågående kursen. Självvärderingen uppger att studenterna muntligen uttryckt tillfredsställelse med att under pågående kurs ha kunnat justera datum för inlämning av hemtentamen, eftersom det medfört ökad flexibilitet för studenterna. Det ser bedömargruppen positivt på. Lärosätet använder formella kursvärderingar som sedan görs tillgängliga för studenterna med beskrivningar av de åtgärder som lärosätet sedan har genomfört och redovisas vid kursstart för nästkommande studentgrupp, enligt självvärderingen. Det är positivt, enligt bedömargruppen. Enligt självvärderingen uppskattar studenterna dock det informella inflytande, där de framför synpunkter under pågående kurs och på så sätt kan påverka utformningen av kursen samt möjligheten att uttrycka synpunkter i samband den slutliga muntliga utvärderingen i samband med kursslut. Lärosätet framhåller i självvärderingen även att studenterna själva kan välja placering för sin verksamhetsförlagda utbildning och att de kan välja valfri kurs som räknas som en del av examen.

Under intervjun framkom att studenterna har ett begränsat antal lärare att förhålla sig till och att det i sig kan underlätta studenternas möjlighet att påverka. Det finns en pedagogisk samordnare som arbetat med att införa både summativa och formativa utvärderingar, vilket bedömargruppen anser är mycket positivt.

I självvärderingen betonar lärosätet tydlighet och transparens i kommunikationen och en strävan att studenterna får en informerad insyn i utbildningen. Vid eventuella ändringar i aktiviteter eller examinationer ska det motiveras och förklaras för studenterna. Lärosätet hävdar att den kommunikationen främjar studenternas lärande och möjlighet att ta del av en ändamålsenlig utbildning. Bedömargruppen delar den uppfattningen och anser att lärosätets prioritering av tydlighet är lovvärd. Under intervjun framkom även att distansprogrammet som distributionsform ökar studenternas möjlighet för att yrkesarbeta och studera samtidigt.

Bedömargruppen gör den sammantagna bedömningen att studenterna har möjlighet att genom både kursvärderingar, vid den muntliga slutvärderingen i samband med kursslut och i direkt kontakt med lärare påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas aktiva roll, medverkan och inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom både formella och informella etablerade påverkansmöjligheter.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Sammantaget anser bedömargruppen att lärosätet på ett tillfredsställande sätt ger studenterna möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande genom både formella och informella etablerade påverkansmöjligheter. Det sker genom att studenterna via kursvärderingar, vid den muntliga slutvärderingen i samband med kursslut och vid direkt kontakt med lärare kan påverka och medverka till utbildningens utveckling och förbättring. Studenterna har möjlighet att vara representerade och ingå i beredande och beslutande organ. Lärosätet säkerställer därmed studenternas aktiva roll, medverkan och inflytande i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)