Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2023-03-09
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Specialistsjuksköterskeexamen - Psykiatrisk vård
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Bedömningsgrund: Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet redovisar i lärartabellen att det i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning mot psykiatrisk vård finns sju tillsvidareanställda lärare knutna till programmet. Lärarlaget består av en professor, tre docenter, två lektorer (en av lektorerna är civilekonom i grunden men disputerade i hälsovetenskap med inriktning mot hälsoekonomi) samt en universitetsadjunkt som också är doktorand på halvtid och som för närvarande är under forskarutbildning med en sammanlagd tjänstgöringsgrad om mer än 90 procent av en heltidsekvivalent. Bedömargruppen menar att detta står väl i proportion till utbildningen om 60 högskolepoäng med en årlig höstantagning med cirka 25 studenter som genomför distansstudier på halvfart. Alla disputerade lärare som är verksamma i programmet har kompetensutvecklingstid och forskningstid inom ramen för sin tjänst. Därmed har de möjlighet till fortsatt forskning och kompetensutveckling, vilket bedömargruppen anser har betydelse för att behålla kvaliteten och den aktuella forskningsanknytningen i programmet. I självvärderingen anges även att det finns fem doktorander som forskar inom området. Bedömargruppen anser därmed att lärosätet på både kort och lång sikt mycket väl säkerställer kompetensförsörjningen. Av självvärderingen framgår att lärarlaget tillsammans har en bred vetenskaplig och ämnesrelaterad kompetens genom lärarnas kliniska bakgrunder inom den psykiatriska vården, vilket bedömargruppen ser mycket positivt på.

I självvärderingen redovisas att samtliga lärare på programmet är involverade i forskning och forskningsmiljöer som har relevans för specialistsjuksköterskeprogrammet. Lärosätet har en levande forskningsmiljö med forskningsprojekt som är relevanta för utbildningen, exempelvis Social kommunal allmän och rättspsykiatrisk vård (SKARP) och Nätverk för forskning och utveckling om stressrelaterad ohälsa (NESTER). Lärosätet beskriver en samlad vetenskaplig produktion med relevans för utbildningen om mer än 200 vetenskapliga artiklar. Det anser bedömargruppen är mycket positivt, eftersom det borgar för en god vetenskaplig nivå i kollegiet som är involverat i utbildningen. Den programansvariga har docentkompetens och samtliga kursansvariga är disputerade. Sammantaget anser därför bedömargruppen att den vetenskapliga kompetensen är tillfredsställande för att stödja studenternas måluppfyllelse kopplat till vetenskaplig och akademisk kompetens.

Enligt självvärderingen krävs för handledning av examensarbete på magisternivå en doktorsexamen och för examination av ett sådant arbete används i första hand lärare med docent- och professorskompetens, vilket bedömargruppen anser vara både positivt och väl avvägt utifrån utbildningens volym och tillgängliga lärarresurser.

Enligt självvärderingen och lärartabellen tillgodoses den professionsspecifika kompetensen som specialistsjuksköterska inom psykiatrisk vård och den sammantagna professionskompetensen bedöms vara tillfredsställande, eftersom lärartabellen visar att den övervägande delen av lärarstaben har professionsbakgrund. Sex av sju lektorer har professionskompetens som sjuksköterskor med specialistutbildning i psykiatrisk vård, vilket bedömargruppen anser borgar för en mycket god professionskompetens i utbildningen. Den professionsinriktade kompetensen stärks också genom ordförandeengagemanget i den nationella föreningen Psykiatriska riksföreningen för sjuksköterskor och styrelseuppdraget i den europeiska psykiatrisjuksköterskeföreningen HORATIO. Bedömargruppen bedömer att lärosätet har mycket god professionsrelaterad kompetens.

Enligt självvärderingen har samtliga lärare formell högskolepedagogisk kompetens om 7,5 högskolepoäng och det finns relevant informations- och kommunikationsteknisk kompetens i lärargruppen. Många lärare har flerårig pedagogisk erfarenhet. Flera av lärarna har författat böcker och bokkapitel i kurslitteratur som används på programmet.

Ingen lärare uppges i självvärderingen eller under intervjun ha förenad/kombinerad tjänst. Lärosätet uttrycker i självvärderingen en önskan om att inrätta sådana, men även att det inte pågår konkret arbete med att på sikt inrätta sådana tjänster. Bedömargruppen bedömer att det är ett viktigt utvecklingsområde och råder lärosätet till att inleda en dialog med avnämarna om hur man konkret kan inleda diskussioner om att inrätta delade tjänster, eftersom det kan överbrygga att lärarnas kliniska erfarenhet som ligger längre tillbaka i tiden. I lärarlaget finns en professor med inriktning mot psykiatri, som enligt lärartabellen har 7 procent medverkan i programmet. Lärosätet redovisar planer för att inför kommande höst öka professorns medverkan i programmet. Bedömargruppen delar lärosätes uppfattning om att det är ett prioriterat utvecklingsområde, eftersom närvaro och engagemang av medarbetare med högsta vetenskaplig kompetens gynnar studenterna.

Lärosätet har identifierat ett utvecklingsområde i att alla handledare som förekommer i den verksamhetsförlagda utbildningen inte har adekvat utbildning. Lärosätet redovisar i självvärderingen att man överväger att utveckla möjligheterna till samverkan mellan klinisk verksamhet och akademi om handledarutbildning för specialistsjuksköterskor med inriktning mot psykiatrisk vård. Det initiativet anser bedömargruppen bör förverkligas inom en snar framtid, eftersom det säkerställer likvärdighet för studenternas utbildningsvillkor. Enligt intervjun är ambitionen att det ska vara likvärdigt för alla studenter oavsett var de gör sin verksamhetsförlagda utbildning, men det händer att studenter uttrycker att verksamheten behandlar dem mer som personal än studenter. Bedömargruppen anser att det är positivt att studenterna framför sådana synpunkter till lärarna, eftersom det ger lärarna möjlighet att rätta till missförstånd.

Lärosätet har sju tillsvidareanställda lärare med egen specialistkompetens inom inriktningen mot psykiatrisk vård som är knutna till programmet, varav sex är disputerade. Alla har relevant högskolepedagogisk kompetens. Det innebär att lärosätet sammantaget, enligt bedömargruppen, har ett tillräckligt antal lärare och att deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är mycket adekvat och står väl i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande både på kort och lång sikt.

Bedömningsgrund: Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppen anser att den vetenskapliga miljön och den professionsinriktade miljön vid lärosätet är att betrakta som mycket god. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen reflekterar lärosätet över styrkor och utmaningar både i den egna verksamheten och i synnerhet i distansundervisningen. Lärosätet arbetar kontinuerligt och aktivt med att anpassa sin digitala lärplattform till distansformen, för att möjliggöra goda villkor för studenterna, där de kontinuerligt och i ständigt växande grad kan ta del av undervisningsmaterial. Det görs exempelvis genom att tillgängliggöra inspelade föreläsningar. Något som blev tydligt för bedömargruppen under intervjun var även att lärosätet medvetet just lagt om undervisningen till att innehålla fler inspelade föreläsningar till förmån för att genomföra fler diskussions- och reflektionsseminarier i webbinarieform, där interaktion och tid med studenter möjliggör uppföljande frågor.

Alla lärare är forskningsaktiva med inriktning på olika dimensioner av psykiatrisk hälsa enligt självvärderingen. Bedömargruppen anser att forskningen är höggradigt relevant för utbildningens innehåll. Lärarna medverkar i ett nätverk inom området social, kommunal, allmän och rättspsykiatrisk vård som ger en god lokal anknytning och genom HORATIO sker även internationell samverkan som är relevant för programmet. Studenterna inbjuds att delta vid forskningsseminarier, och erbjuds möjligheter att i samband med examensarbetet på magisternivå använda insamlade data från vissa forskningsprojekt.

I självvärderingen redovisas att den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är integrerad i tre av programmets kurser, som omfattar totalt 15 högskolepoäng, vilket även av bedömargruppen ses som en styrka, eftersom upplägget med de flesta VFU-moment ger studenterna möjlighet till fördjupad kunskapsinhämtning. Lärosätet har upphandlade utbildningsplatser både i Kronoberg och i Kalmar. Studenterna uppmanas redan i välkomstbrevet att önska var de vill göra sin verksamhetsförlagda utbildning, men de får inte välja den egna ordinarie arbetsplatsen som alternativ. Studenter som vill göra verksamhetsförlagd utbildning på en annan ort uppmanas kontakta sin VFU-plats själv eller skicka en förfrågan till en VFU-samordnare på aktuell ort. Studenterna har samma basplacering under hela utbildningstiden och om möjligt samma mentor. Lärosätet menar att det möjliggör kontinuitet och möjlighet för progression under utbildningen. Lärosätet ställer även krav på att den handledande mentorn ska vara specialistutbildad sjuksköterska inom psykiatrisk vård. Det är också ett önskemål från lärosätet att samtliga handledare ska ha genomgått en handledarutbildning. Om handledarna inte har det, genomför läraren en kvalitetskontroll genom att hen har kontakt med VFU-platsen och går igenom aktuella lärandemål och hur bedömningar av studentens prestationer ska genomföras, för att säkerställa att målen kan nås. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets insatser för att säkerställa att studenternas verksamhetsförlagda utbildning håller hög kvalitet.

Sammanfattningsvis anser bedömargruppen att det finns ett långtgående lärarengagemang som bidrar till en god utbildningsmiljö, en vetenskaplig och professionsinriktad utbildningsmiljö samt att verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Bedömningen baseras på beskrivningar i självvärderingen och det som framkommit under intervjun.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Självvärderingen ger en tydlig bild av den vetenskapliga miljön och lärosätets förutsättningar bedöms vara mycket goda när det gäller den vetenskapliga kompetensen inom specialistsjuksköterskeutbildningen för psykiatrisk vård. Bilden förstärktes även under intervjun. Utbildningen har flera disputerade specialistsjuksköterskor inom psykiatrisk vård vars forskningsfokus är mycket relevant för utbildningen. Sammantaget bedöms lärosätet ha mycket goda personella förutsättningar och resurser samt en god utbildningsmiljö som är tillfredsställande för att genomföra utbildningen. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och stämmer sammantaget mycket väl överens med utbildningen innehåll, mål och genomförande på kort eller lång sikt. Det finns en rik utbildningsmiljö som är både vetenskaplig och professionsinriktad. Enligt bedömargruppen bedrivs utbildningen på ett sådant sätt att ett nära samband mellan forskning och utbildning finns. Dock vill bedömargruppen framhålla betydelsen av att prioritera arbetet med att inrätta kombinationstjänster samt att öka professorns deltagande i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)