Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-12-13
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Södertörns högskola - hälso- och sjukvårdskuratorsexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Södertörns högskola ansöker om tillstånd att utfärda hälso- och sjukvårdskuratorsexamen (Degree of Master in Health Care Counseling). Utbildningen omfattar 60 högskolepoäng (hp), är placerad på avancerad nivå och innehåller ett självständigt examensarbete om 15 hp. Förkunskapskraven är socionomexamen eller motsvarande examen. Bedömargruppen konstaterar att ansökan följer den fastställda examensbeskrivningen vad gäller omfattning och innehåll.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Utbildningen planeras att ges i samverkan med Region Stockholm, Region Uppsala, Region Gävleborg och Region Södermanland, där placeringar för verksamhetsförlagd utbildning (VFU) och auskultationer planeras att genomföras i dessa regioner. Några kurser inom utbildningen planeras att ges på distans i samarbete med Uppsala universitet och Högskolan i Gävle i den mån studentunderlaget från dessa regioner storleksmässigt möjliggör etablering av lokala seminariegrupper. Utifrån intervjuerna framkom att Södertörns högskola i sådana fall skulle köpa in lärartjänster på timmar vid ovan nämnda lärosäten, men själv svara för kursupplägg och examinationer. Avsiktsförklaringar för VFU-samarbetet med regionerna och avsiktsförklaringar för lärarsamarbetet med Uppsala universitet och Högskolan i Gävle finns bifogade ansökan samt har inkommit som komplettering på förfrågan av bedömargruppen.

Utbildningen omfattar 60 hp och planeras att ges på helfart med start hösten 2023. Enligt ansökan planerar lärosätet att anta 20-25 studenter med ett maximalt antal om 30 studenter varje år. Utbildningen omfattar sex kurser över två terminer. Den första terminen utgörs av Introduktion till socialt arbete inom hälso- och sjukvård (7,5 hp), Samhällsvetenskapliga perspektiv på sjukdom, ohälsa och hälsa (7,5 hp) samt Samtal som redskap och hälso- och sjukvårdskuratorns praktik (15 hp). Samtliga kurser går på halvfart där de två förstnämnda löper parallellt med den sistnämnda, i syfte att integrera teori med praktik.

Termin 2 omfattar Vetenskaplig metod: socialt arbete inom hälso- och sjukvård (7,5 hp), Hälso- och sjukvårdskuratorns praktik - verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (7,5 hp) samt Självständigt arbete för hälso- och sjukvårdskuratorn (15 hp). De två förstnämnda kurserna går parallellt på halvfart under andra terminens inledande hälft, varefter den sistnämnda tar vid och löper på helfart. Bedömargruppen konstaterar att utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Bedömargruppen finner att den planerade utbildningen utgör ett tillskott till befintliga utbildningar till hälso- och sjukvårdskurator nationellt. Vidare finner bedömargruppen att den planerade utbildningen utgör ett komplement till befintliga utbildningar som redan finns i Stockholmsregionen, särskilt i det avseende att lärosätet i stor utsträckning riktar in sig på ett studentunderlag från närliggande regioner. Bedömargruppen konstaterar således att det såväl regionalt som i ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen utfärdas.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga/professionsrelaterade och pedagogiska) är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Enligt lärartabellen som ingår i ansökan har lärosätet total 39 lärare vid avdelningen för socialt arbete varav 13 är planerade att undervisa på hälso- och sjukvårdskuratorsutbildningen. Av dessa 13 lärare är två professorer i socialt arbete (en är visstidsanställd, men enligt uppgift under intervjuerna ska denna tillsvidareanställas vid årsskiftet 2022-2023), tre docenter (varav en i socialt arbete och två i sociologi), tre lektorer (samtliga socionomer som har disputerat i socialt arbete). Två av lektorerna är dessutom legitimerade hälso- och sjukvårdskuratorer. I lärarkåren finns också fyra adjunkter och en VFU-samordnare (samtliga socionomer).

Av ansökan framgår att lärosätet ämnar stimulera lärarnas kompetensutveckling via bland annat interna seminarier och deltagande på konferenser. Under intervjuerna framkom det att lärosätet har bedrivit en omfattande nyrekrytering under de senaste åren och satsar resurser för att kunna erbjuda konkurrenskraftiga löner i avsikt att rekrytera och behålla personal.

Bedömargruppen konstaterar att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen vill dock understryka att lärosätets miljö är relativt liten, vilket också gör den planerade utbildningen sårbar för även ganska små förändringar i personalstyrkan på kort och lång sikt. Därför menar bedömargruppen att det är viktigt att lärosätet fortsätter att befästa strategier för att rekrytera och behålla kompetent personal.

Utbildningsmiljön

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Vid lärosätet är ämnet socialt arbete organisatoriskt förlagt - tillsammans med företagsekonomi, juridik, offentlig förvaltning, statsvetenskap och internationella relationer, journalistik, nationalekonomi, psykologi samt sociologi - vid Institutionen för samhällsvetenskaper. Vid institutionen finns ett övergripande forskningsområde som berör politik, ekonomi och samhällets organisering och institutionen har ett övergripande ansvar för forskarutbildning och forskningsmiljö.

Vid avdelningen för socialt arbete bedrivs forskning inom temana utsatta grupper och platser, skolsocialt arbete, äldreomsorg, ålder och åldrande och livsloppsperspektiv, funktionshinder och psykisk ohälsa, alkohol- och drogmissbruk, barn- och familjeforskning, samt socialt arbete inom hälso- och sjukvård. Bedömargruppen finner att flera av dessa teman har direkt relevans för den sökta utbildningen.

Enligt ansökan praktiserar flera forskare och lärare vid avdelningen för socialt arbete olika slags deltagar- och praktiknära forskningsmetoder samt fokuserar på patientmedverkan inom forskning, där samverkan mellan akademi, praktik och civilsamhället är centralt. I flera upplägg förekommer forskning som sker i samverkan med referensgrupper med patient eller patientföreträdare. Dessa forskare kommer att vara aktiva inom utbildningen och utbildningsmiljön. Vidare planeras studenterna bjudas in till ett nätverk för kuratorer inom hälso- och sjukvård där lärosätet har representanter och även en lärare som utgör koordinator för detsamma. I dessa avseenden finner bedömargruppen att den professionsinriktade miljön på lärosätet framstår som god.

Sammantaget konstaterar bedömargruppen att det vid lärosätet finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs i nära samband mellan forskning och utbildning.

Resurser

Det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Vid lärosätet finns, utöver reguljära föreläsningssalar och seminarierum, tillgång till bibliotek, studieverkstad, informationscenter, datorlån, uppkoppling vid campus samt infrastruktur för IT i form av lärplattformen Studiewebben. Enligt ansökan fungerar Studiewebben som ett administrativt och digitalt verktyg för både lärare och studenter, och möjliggör digital kommunikation och ger tillgång till material för studenter som deltar i utbildningen på såväl campus som på distans. Biblioteket erbjuder, utöver den fysiska verksamheten i biblioteksbyggnaden på campusområdet, även olika resurser digitalt. Enligt ansökan finns det också en väl fungerade funktionshinderenhet, Funka, för studenter med funktionsnedsättningar. Enheten stödjer även lärarna i att hitta lämpliga undervisnings- och kommunikationsformer för studenter med särskilda behov.

Bedömargruppen konstaterar att infrastrukturen förefaller vara stabil och ändamålsenlig och att de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt.

Förutsättningar

Den sammanvägda bedömningen för bedömningsområdet förutsättningar är att det är tillfredsställande.

Bedömargruppen konstaterar att den planerade utbildningen är reglerad och ryms inom examensordningen samt att utbildningens innehåll har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till examen.

Vidare konstaterar bedömargruppen att antalet lärare och deras sammantagna kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen uppmanar dock lärosätet att befästa strategier för att rekrytera och behålla kompetent personal då även små förändringar i personalstyrkan skulle kunna påverka utbildningens innehåll och genomförande.

Därutöver menar bedömargruppen att den planerade utbildningen kommer att bedrivas i en vetenskaplig och professionsinriktad miljö där det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Slutligen konstaterar bedömargruppen att det finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur för utbildningen och de tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)