Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Hälso- och sjukvårdskuratorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-12-13
Lärosäte: Södertörns högskola
Ämne: Södertörns högskola - hälso- och sjukvårdskuratorsexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Till ansökan är utbildningsplan och kursplaner för samtliga planerade kurser bifogade. Även relevant kurslitteratur är specificerad. Styrdokumenten har utarbetats utifrån examensordningen i Högskoleförordningen (SFS 1993:100). Bedömargruppen konstaterar att kursplanerna innehåller tydliga beskrivningar av såväl undervisning som examination.

Av ansökan framgår att lärosätet har en delegationsordning där programråd (bestående av programsamordnare, avdelningsföreståndare, lärar- respektive studentrepresentanter samt avnämare i form av både yrkesverksamma samt regionrepresentanter) beslutar om kurslitteratur, institutionsnämnden beslutar om kursplaner och fakultetsnämnden beslutar om utbildningsplaner.

Utbildningsplanen inbegriper de generella målen för magisterexamen då lärosätet har för avsikt att studenterna efter genomgången hälso-och sjukvårdskuratorsutbildning också ska kunna erhålla en sådan examen.

Sammantaget menar bedömargruppen att det finns tydliga styrdokument för hela den sökta utbildningen.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Av ansökan framgår att en bärande tanke är att de teoretiska kurserna ska löpa parallellt med de färdighetstränande kurserna i syfte att integrera teori och praktik, vilket bedömargruppen ser som positivt. Under första terminen genomförs ett antal auskultationer i olika verksamheter under kursen Samtal som verktyg och hälso- och sjukvårdskuratorns praktik (15 hp) vilken ges parallellt med Introduktion till Socialt arbete inom hälso- och sjukvård (7,5 hp) och Samhällsvetenskapliga perspektiv på sjukdom, ohälsa och hälsa (7,5 hp). Under andra terminen genomförs Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) (7,5 hp) parallellt med Vetenskaplig metod (7,5 hp). Utbildningen avslutas med den enda kursen på 15 hp; Självständigt arbete för hälso- och sjukvårdskuratorn.

En progression inom programmet och dess olika moment är framskriven i ansökan, vilket innebär att både kunskaper och färdigheter bygger på varandra och fördjupas efterhand. Progressionen mellan auskultationer och VFU synes enligt bedömargruppen också vara tydlig.

Progressionen mellan grundläggande och avancerad nivå, alltså mellan socionomutbildningen och ansökt utbildning är tydlig genom ansökan och från de utförliga beskrivningarna av kursernas innehåll och bedömargruppen anser därför att denna progression överlag beaktas. Vad avser progression mellan socionomutbildningens och hälso- och sjukvårdskuratorsutbildningens VFU uppges i ansökan samt under intervjun att handledarna ska vara legitimerade hälso- och sjukvårdskuratorer och ska ha genomgått handledarutbildning. Vid intervjun framkom dock att denna handledarutbildning är densamma oavsett om det rör handledning av studenter på grundnivå eller avancerad nivå. Det blev också påtagligt att lärosätet ännu inte har en tydlig plan för hur handledning av de kliniska handledarna ska utformas och hur dessa handledare ska ges en handledarutbildning som leder till en VFU som skiljer sig från den på grundnivå. Bedömargruppen vill därför uppmärksamma lärosätet på behovet av utbildning, stöd och eventuell metahandledning i syfte att garantera även den verksamhetsförlagda utbildningens akademiska nivå.

Enligt ansökan kan vissa moment på kursen Vetenskaplig metod: Socialt arbete inom hälso- och sjukvård genomföras vid Högskolan i Gävle alternativt vid Uppsala universitet. Detta kan bli aktuellt då studenterna genomför sin VFU i regionen parallellt. Bedömargruppen ser detta upplägg som relevant och innovativt men vill samtidigt betona vikten av att lärosätet säkrar att distansstudenterna ges tillgång till en god studiemiljö och det stöd de behöver.

Lärosätet betonar i sin ansökan dels ett aktivt deltagande från studenterna, dels en integration av kunskapsinhämtande och färdighetsträning. Ansökan, och speciellt i studiemanualer och matris över lärandemål, innehåller beskrivningar av examinationsformer som relaterar till lärandemålen och i sin förlängning till examensmålen. Examinationsformerna bedöms som varierade och relevanta i förhållande till målen.

Ansökt utbildning avslutas enligt ansökan med en uppsatskurs (Självständigt arbete för hälso- och sjukvårdskuratorn) om 15 hp och efter godkänd kurs erhålls hälso- och sjukvårdskuratorexamen och en magisterexamen i socialt arbete. Ambitionen vad gäller studenternas fördjupning samt anknytning till pågående forskningsprojekt och vetenskaplig publicering är hög. Det anges vidare att handledare kan anlitas från de lärosäten där eventuella moment av kursen kommer att ges. Under intervjun framkom att det i dagsläget ställs krav på att handledarna och examinatorer bör vara disputerade. Bedömargruppen vill uppmärksamma lärosätet på att omsorg bör läggas vid att tillförsäkra att handledarna är disputerade och vetenskapligt kompetenta samt att examinatorer bör vara minst docentkompetenta i syfte att säkerställa uppsatsernas kvalitet.

Bedömargruppen menar att utbildningens utformning på ett tydligt sätt anknyter till examensmålen och att logiken såväl som innehållet i kurserna är adekvat.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Av ansökan framgår att det vid Södertörns högskola finns en medvetenhet om de problem på jämställdhetsområdet som finns inom ämnet och som lärosätet inte är ensamma om. Däribland kan nämnas att det är betydligt fler kvinnor än män bland studenterna. I ansökan uppvisar lärosätet en erfarenhet och motivation att beakta dessa frågor, tillsammans med frågor kring såväl klass som etnicitet vid litteraturval, lärargruppens sammansättning, samt vid seminarier och workshops.

Lärosätet lyfte särskilt under intervjun att man utsett ett råd som arbetat med strategier för breddad rekrytering och inkluderande deltagande samt att det finns en arbetsgrupp för jämställdhetsintegrering. Storstadsperspektivet vid lärosätet och dess geografiska placering nämns särskilt som faktorer vilka gör att frågor kring såväl kön som klass och etnicitet är ständigt närvarande.

Sammanfattningsvis menar bedömargruppen att ett jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Utformning, genomförande och resultat

Den sammanvägda bedömningen för bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat är att det är tillfredsställande.

Det finns tydliga styrdokument för hela utbildningen och det finns även en tydlig besluts- och delegationsordning vad gäller för utbildningen centrala dokument.

Utbildningens utformning bedöms som väl relaterad till examensmålen och examinationerna är genomtänkta och varierade. Det finns en progression mellan de i utbildningen ingående kurserna och teoretiska kurser löper parallellt med de färdighetstränande, i syfte att integrera teori och praktik, vilket bedömargruppen ser som positivt. Bedömargruppen rekommenderar dock lärosätet att utarbeta en tydlig plan för hur handledning av de kliniska handledarna ska utformas och hur dessa handledare ska ges handledarutbildning som befrämjar till VFU på avancerad nivå. Vidare vill bedömargruppen uppmärksamma lärosätet på vikten av att tillräcklig kompetens finns bland den personal som ska handleda och examinera. Lärosätet bör tillförsäkra att handledarna för det självständiga examensarbetet är disputerade och vetenskapligt kompetenta samt att examinatorer bör vara minst docentkompetenta i syfte att säkerställa uppsatsernas kvalitet.

Lärosätet uppvisar en medvetenhet kring jämställdhetsfrågor i utbildningens innehåll och utformning och bedömargruppen menar att ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)