Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-11-22
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar doktorandens beredskap att möta förändringar i arbetslivet, både inom och utanför akademin.

Av ansökan framgår att utbildningen är användbar för doktoranderna för ett arbetsliv inom akademin efter examen. Bedömarna noterar dock att det i det skriftliga underlaget saknas beskrivningar av roller och yrken utanför akademin som kan vara aktuella för doktoranderna efter examen. Bedömarna anser att beskrivningen av dessa arbetslivsmöjligheter för doktoranderna bör utvecklas. Under intervjuerna togs detta upp och lärosätet nämnde då rollen som folkhälsostrateg och roller för att "utveckla kommunal hälso- och sjukvård" som exempel på arbeten utanför akademin.

Ansökan och intervjuerna gav bilden av att utbildningen har ett stort fokus på konsekvensanalys och utvärdering av digitalisering av hälsa, mycket mer än metoder och verktyg för utveckling av detta. Det förstnämnda är viktiga frågeställningar i arbetslivet, men det lämnas ofta till akademin att hantera. Yrkesroller där kunskaper om utvärdering och konsekvensanalys ses som en viktig komponent vid rekrytering finns men är betydligt mindre förekommande än de roller som har krav på metoder och utveckling av digitalisering. Detta kan vara en nackdel för doktorander vid aktuell utbildning som söker roller utanför akademin.

Färdigheter som rör databearbetning, vilket bör ses som en viktig komponent i yrkesroller som rör både konsekvensanalys/utvärdering och utvecklingsfrågor, har inte lyfts fram i ansökan som viktiga i forskarutbildningen. Det framkom dock vid intervjuerna att hantering av hälsodata kommer att finnas i utbildningsmiljön. Detta ser bedömargruppens som en fördel för doktorandernas värde för senare roller i arbetslivet utanför akademin.

Vid intervjuerna framkom också att det från kommunalt håll uttryckts besvikelse över att doktorander stannade i akademin istället för att komma tillbaka till kommunerna. Om den kommunala finansieringen av doktorander görs med målet att få tillbaka disputerade till kommunerna finns enligt bedömarna risk för ytterligare sådana besvikelser.

Det finns gott om samverkansområden och nätverk där aktörer från arbetslivet finns representerade inom forskningsmiljön. Mängden nätverk som lärosätet är del av och delaktigheten från arbetsgivarrepresentanter där, borgar för att möjligheter till anställningar som finns utanför akademin kommer att vara tillgängliga och kända för examinerade. Det finns dessutom ett fokus på karriärplanering i forskarutbildningen i den aktuella miljön.

Området arbetsliv och samverkan bedöms vara tillfredsställande, med potential till förbättringar i enlighet med rekommendationerna ovan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)