Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-11-22
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (Allmän och individuell studieplan)

Det finns en allmän studieplan för hela utbildningen. Mall för individuell studieplan finns.

Bedömargruppen anser att den allmänna studieplanen är kvalitetssäkrad på ett tillfredsställande sätt och bidrar till att högskoleförordningens examensmål för doktorsexamen uppnås. En tydlig mall för den individuella studieplanen finns. Den individuella studieplanen upprättas tillsammans av huvud- eller primärhandledare, forskarstuderande och studierektor. Forskarstuderande, handledare och studierektor för forskarutbildning ska träffas minst en gång per år för uppföljning av utfört arbete och planering av fortsatt arbete.

Bedömargruppen vill rekommendera lärosätet att i den allmänna studieplanen och den individuella studieplanen ytterligare tydliggöra relationen mellan forskarutbildningsämnet hälsovetenskap och området. Vidare anser bedömarna att de ovan nämnda studieplanerna med fördel kan kompletteras med utbildningsmoment som behandlar vilka datakällor som finns inom hälsoområdet och vad som krävs för att få tillgång till dessa. Bedömarna anser att det är ett viktigt område när det handlar om hälsodata för forskning. Detta skulle behöva vara en del av utbildningen för att de examinerade ska kunna nyttiggöra kunskaper i exempelvis statistisk analys.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att doktoranderna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

I ansökan presenteras obligatoriska kurser som tillsammans ska bidra till att doktoranden uppnår examensmål. De obligatoriska kurserna omfattar totalt 32 högskolepoäng (hp). De kurser som anges bedöms vara relevanta för den föreslagna forskarutbildningen. Kurserna är följande: Metodkurs/Introduktion till vetenskapsteori, metodval och forskningsprocessen (7,5 hp), Forskningsetik (5 hp), Hälsovetenskap, teori och metod (7,5 hp) samt Hälsa i det digitala samhället (7,5 hp). Doktoranderna kan också erhålla högskolepoäng via de doktorandseminarier som har fokus på hälsa i det digitala samhället (4,5 hp). Kurser inom högskolepedagogik kan ingå i forskarutbildningen (max 5 hp).

Kurserna bedöms ge doktoranden möjlighet till progression inom ämnet hälsovetenskap. Dessutom finns möjlighet till att välja ytterligare forskarutbildningskurser utifrån avhandlingens frågeställningar och doktorandens specifika behov av ämneskunskaper och färdigheter. Totalt ingår 60 hp forskarutbildningskurser för doktorsexamen. Det framgår inte av underlaget huruvida de obligatoriska kurserna är ämnade att läsas i en viss ordning. Bedömarna anser att det skulle kunna förtydligas om de obligatoriska kurserna kan motsvaras av annan kurs, detta i händelse av att kursutbudet t.ex. förändras. Seminarieserien som beskrivs skulle också kunna förtydligas med beskrivning av mål, innehåll, litteratur och examination(er). På samma vis skulle kursen Hälsa i det digitala samhället kunna beskrivas mer utförligt, detta med tanke på att just seminarieserien och kursen Hälsa i det digitala samhället är viktiga inslag i utbildningen för att täcka in bredden det nya området.

För att säkra doktorandernas progression samt slutlig måluppfyllelse har lärosätet utformat ett stödjande dokument för doktorandernas process genom forskarutbildningen som benämns Progressionskompassen. Detta innehåller delarna dialoginstrument, progressionsmatris och forskningsprocesstabell. De obligatoriska forskningsseminarier som ingår där doktoranden ska presentera sitt arbete med avhandlingen är: planeringsseminarium och forskningsförslag, halvtidsseminarium och avhandlingsförslag samt slutseminarium och avhandlingsmanuskript. Bedömarna konstaterar att det finns processer i utbildningen för att stödja doktorandernas måluppfyllelse.

Examensmålen för forskarutbildningen i hälsovetenskap är tydliga. Då lärosätet har lagt vikt vid att ha frihetsgrader i forskarutbildningen har den specifika inriktningen på området Hälsa i det digitala samhället inte på ett detaljerat sätt formulerats i examensmålen. Området och hur det inverkar på forskarutbildningen är dock i övrigt beskrivet i den allmänna studieplanen på ett tillfredsställande sätt konstaterar bedömarna.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

I ansökan framgår att utbildningen på forskarnivå kommer att bedrivas i enlighet med lärosätets handlingsplan för jämställdhetsintegrering. Enligt handlingsplanen kommer ett jämställdhetsperspektiv att integreras i allt arbete genom utbildningen. Det innebär enligt lärosätet att jämställdhetsperspektivet kommer att vara en integrerad del i utformning, genomförande och uppföljning av utbildningen i exempelvis utformningen av kursplaner, kursmål, val av kurslitteratur, formulering av examinationer och uppföljning av avhandlingsarbetet. Vid intervjuerna framhävdes av lärosätet att det är fler kvinnor inom området hälsa och fler män inom det digitala området.

Bedömarna anser att utifrån underlaget är det inte tydligt hur perspektivet ska implementeras rent konkret i utbildningen. Det gavs få exempel på detta vid intervjuerna. Sammantaget anser bedömarna dock att den detaljerade handlingsplanen gör att det finns förutsättningar för att integrera att jämställdhetsperspektiv i utbildningens utformning och genomförande.

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppen konstaterar att det finns en allmän studieplan för utbildningen. Det finns även en mall för individuell studieplan. De kurser som anges som obligatoriska är relevanta för den föreslagna forskarutbildningen. Det finns processer i utbildningen för att stödja doktorandernas måluppfyllelse. Det finns förutsättningar för att jämställdhetsperspektivet kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning. Ett tydliggörande gällande relationen mellan forskarutbildningsämne och område rekommenderas av bedömarna både vad gäller den allmänna studieplanen och de individuella studieplanerna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)