Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Tillfredsställande
Publicerad: 2022-11-22
Lärosäte: Högskolan i Skövde
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Högskolan i Skövde - Hälsa i det digitala samhället
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktorandperspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna ska ta en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildning och lärprocesser.

Högskolan i Skövde beskriver i ansökan en infrastruktur för formellt doktorandinflytande, baserad på styrdokumentet Särskilda anvisningar för studentinflytande samt att det finns en löpande dialog med studentkår och doktorandråd. Doktoranderna involveras i beslutsprocesser såväl i forskningsmiljön och institutionen som i högskoleövergripande fora. I ansökan beskrivs en "naturlig närhet till handledare, lärare och andra doktorander", något som också bekräftades vid intervjuerna. Enligt bedömargruppen ger det goda förutsättningar för att doktorander ska involveras i utbildningens utveckling. Doktorander som inte själva deltar som doktorandrepresentanter ges också möjlighet att vara aktiva i utbildningens utveckling och utformning genom den individuella studieplanen och kursvärderingar.

Den till ansökan bilagda allmänna studieplanen anger att ungefär hälften av forskarutbildningens kursdel kommer att utgöras av valbara kurser, vilket bedömargruppen anser stärker doktorandernas frihet att forma sin utbildning. Vid intervjuerna framkom att doktoranderna kommer att få ta del av kurser som ges lokalt men också kurser som ges via regionala, nordiska och europeiska samarbeten. Forskarutbildningsämnets tvärvetenskaplighet innebär dock en utmaning för lärosätet att säkerställa ett brett utbud av kurser som är relevanta för den bredd av olika frågeställningar och kompetenser som ryms inom området.

I ansökan beskrivs ett systematiskt arbete för att säkerställa att doktoranderna har en god fysisk och psykosocial arbetsmiljö. Att detta är fallet var något som också bekräftades vid intervjuerna. I ansökan beskrivs vidare ett särskilt arbete för att säkerställa att doktorander med annan arbetsgivare än lärosätet blir väl integrerade i den akademiska miljön. Vid intervjuerna framkom även att doktoranderna har och uppskattar möjligheten att arbeta hemifrån, men att de har tillgång till en fast arbetsplats som ger en fysisk förankring i den akademiska miljön.

Sammantaget är bedömargruppen av uppfattningen att lärosätet har ett välfungerande system för såväl formellt som informellt doktorandinflytande, samt har goda rutiner för att säkerställa god fysisk och psykosocial arbetsmiljö för doktoranderna.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)