Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandläkarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2022-12-20
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Stiftelsen Högskolan i Jönköping - Tandläkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Lärosätet ansöker om tillstånd att utfärda tandläkarexamen med omfattning om 300 högskolepoäng. Utbildningen ligger till grund för att ansöka om legitimation som tandläkare hos Socialstyrelsen. Bedömargruppen konstaterar att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Lärosätet beskriver i ansökan en utbildning som står på en bred basmedicinsk grund, med stort fokus på klinisk färdighetsträning och med tidig kontakt med patienter, med användning av ny teknik och en stark strimma av entreprenörskap och innovation. Bedömargruppen ser positivt på detta, men i realiteten är det först efter de inledande prekliniska åren som studenterna möter patienter annat än i auskultationsform, vilket bedömargruppen anser är för sent. Utbildningens första två år sker i form av samläsning med läkarutbildningen vid Linköpings universitet. Kursplaner för tandläkarutbildningen kan enligt principerna för samläsningen behöva justeras i linje med läkarutbildningens för att samläsning ska kunna genomföras. Kurslitteratur är i sin tur, enligt bilaga till ansökan, gemensam mellan de olika utbildningarna. Bedömargruppen ser positivt på en gedigen basmedicinsk grund, men anser inte att lärosätet tydliggjort avgränsningen mellan medicin och odontologi i tillräcklig utsträckning. I ansökan anger lärosätet att basgruppsövningar kommer koppla lärandemål till odontologiska situationer och perspektiv. Lärosätet fick under intervjun möjlighet att utveckla beskrivningen av dessa lärandeaktiviteter, men bedömargruppen anser inte att kopplingen till examensmålen för tandläkarutbildningen tydliggjorts på ett tillfredsställande sätt. Bedömargruppen anser att den odontologiska förankringen i form av lärandeaktiviteter och personalresurs under de inledande två åren är alltför svag. Inte heller ser bedömargruppen att studenterna i tillräckligt hög grad kommer att förberedas för den verksamhetsförlagda utbildningen. Bedömargruppen anser därmed att utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar inte har rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till tandläkarexamen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Lärosätet beskriver i ansökan ett ökat behov av tandläkare på både kort och på lång sikt och att det behövs satsningar för att hela Sveriges befolkning ska få en jämlik och god tillgång till tandvård. Ett ökat behov av tandläkare styrks enligt bedömargruppen av diverse externa oberoende instanser som lärosätet refererar till. Det råder också brist på forskarutbildade lärare vid de befintliga tandläkarutbildningarna. Lärosätet beskriver en potentiell synergieffekt i att en ny utbildning kan komma att stärka tillväxten av framtida lärar- och forskarkompetens samtidigt som den bidrar till behovet av fler tandläkare. Bedömargruppen instämmer i att det finns ett ökat behov av tandläkare och konstaterar att lärosätet påvisar en regional och nationell nytta med att utfärda tandläkarexamen i Jönköping. Intervjuerna stärkte den bilden. Bedömargruppen anser vidare att det kommer att finnas ett tillfredsställande antal sökande till utbildningen. Därmed konstaterar bedömargruppen att det i ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna kompetens (vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska) är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet redovisar en omfattande total lärarresurs som representerar en bredd av vårdyrken, alltifrån tandläkare och tandhygienister till läkare, sjuksköterskor och biomedicinska analytiker samt psykolog, civilingenjörer och ekonomer. I ansökan beskriver lärosätet vidare ett omfattande samarbete med Linköpings universitet som regleras av ett avtal och Odontologiska institutionen inom Folktandvården i Region Jönköpings län, samt redovisar avsiktsförklaringar med ett flertal regioner. Bedömargruppen ser positivt på samarbete och samutnyttjande av resurser samt på att ansökan inkluderar en bredd av kompetenser och professioner av relevans för den aktuella yrkesexamen. Däremot visar inte underlagen enligt bedömargruppen att det finns en tillräcklig personalresurs som har såväl yrkesexamen som tandläkare, odontologisk specialistkompetens samt vetenskaplig och högskolepedagogisk kompetens.

Ansökan anger att samtliga tio odontologiska specialiteter ska vara representerade i utbildningen men av lärartabellen framgår inte, efter begäran om komplettering från lärosätet, någon resurs som har kompetens inom odontologisk radiologi. Lärosätet avser också täcka den kariologiska kompetensen med en person med tandhygienistexamen. Det menar bedömargruppen är otillräckligt.

Lärosätet ställer krav på att lärarna ska ha genomgått högskolepedagogiska kurser motsvarande minst 15 högskolepoäng, vilket bedömargruppen ser positivt på. Av 18 namngivna tilltänkta lektorer med yrkesexamen som tandläkare saknar dock majoriteten högskolepedagogisk utbildning och är därmed inte behöriga för lektorstjänst. Flera av de namngivna personerna kommer dessutom att vara i, eller förbi, pensionsålder vid planerad start av utbildningen eller innan första kullen har tagit examen. Enligt lärartabellen pågår rekryteringar av fyra lektorer och en professor. Lärosätets beskrivning och analys av hur arbetet för att säkerställa tillräckliga resurser sker är god och stärktes under intervjun, men bedömargruppen är inte övertygad om att planerna kommer att kunna realiseras.

I ansökan beskriver lärosätet sina samarbeten inom och utom regionen för att förstärka lärarresursen, framför allt genom ett planerat samarbete med Odontologiska institutionen i Jönköping. Vid intervjun framkom bland annat en satsning på fler tandläkare som genomgår specialiseringstjänstgöring samt fler disputerade tandläkare, med tre planerade disputationer per år. Bedömargruppen ser mycket positivt på dessa satsningar och ser även goda förutsättningar för regionerna att rekrytera och utbilda handledare till den verksamhetsförlagda utbildningen. Inte desto mindre anser bedömargruppen att resultaten av dessa satsningar i högre grad måste vara realiserade innan det att lärarresursen som är knuten till utbildningen ska kunna bedömas vara tillfredsställande.

Bedömargruppen är likaledes tveksam till hur kvaliteten i utbildningen ska säkerställas med tanke på att en majoritet av personalresursen endast kommer att tjänstgöra i begränsad omfattning. Lärosätet anger att tio procent av årsarbetstiden avsätts för administration och kompetensutveckling utöver tid som är avsatt för forskning. Då flertalet av lärarna endast kommer att tjänstgöra på deltid är bedömargruppen inte övertygad om hur möjligheterna till kompetensutveckling och forskning kommer att vara i realiteten. Inte heller är det för bedömargruppen tydligt hur lärarna ska hantera administrativa uppdrag som program-, kurs- och examinationsansvar inom ramen för deltidsanställningar. Vid intervjun framkom det att personer med kombinationstjänster även kan forska utanför sin tjänst på lärosätet. I sådana fall överför lärosätet ansvaret för forskningen till annan part och förutsättningarna för den forskningen kan bedömargruppen inte ta ställning till. Forskning är en förutsättning för att bedriva utbildning av hög kvalitet och bedömargruppen menar att lärosätet inte har visat hur det kommer att säkerställas att lärarstaben får förutsättningar för att upprätthålla en god forskningsaktivitet.

Trots ett ambitiöst arbete med att säkerställa personalresurs till utbildningen och att framtida satsningar på densamma framkom vid intervjun, så menar bedömargruppen att lärarresursen inte är säkerställd i tillräcklig grad för att en utbildning som håller hög kvalitet ska kunna starta vid ett beviljat examenstillstånd. Bedömargruppen konstaterar därmed att antalet lärare och deras sammantagna kompetens inte är adekvat och inte står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utbildningsmiljön

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet beskriver i ansökan att utbildningens forskningsanknytning säkerställs genom kurser, lärandeaktiviteter och självständigt arbete. Innehållet i såväl teoretisk som klinisk undervisning knyts till aktuell forskning via föreläsningar och terapiplaneringar och behandlingar ska enligt ansökan vara evidensbaserade. I ansökan beskrivs att studenterna ska planera och genomföra informationssökningar avseende olika odontologiska fall, relatera dessa till aktuellt forskningsläge och diskutera i seminarieform. Även litteraturseminarier nämns, inför vilka studenten får läsa aktuell forskning inom ämnet för att därefter analysera och värdera denna. Lärandeaktiviteterna leds och bedöms av forskande lärare. Bedömargruppen anser att lärosätet har visat en tillfredsställande mängd mål, lärandeaktiviteter och examinationer för en vetenskaplig och professionsinriktad miljö. Lärosätets tillgång till en forskningsmeriterad och forskningsaktiv lärarresurs är dock för svag. Bedömargruppen anser därför att det saknas en fullgod vetenskaplig miljö och att lärosätet inte säkerställer ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Det finns avsiktsförklaringar för verksamhetsförlagd utbildning som enligt bedömargruppen kan tillgodose studenternas behov av en relevant och representativ patientgrupp för färdighetsträning inom såväl barn- och ungdomstandvård som allmän vuxentandvård. Utbildningen utgår från Hälsohögskolan där även tandhygienistutbildning bedrivs. Enligt bedömargruppen ger detta goda förutsättningar för ett interprofessionellt lärande och lärosätet nämner även samarbete med en eventuell tandsköterskeutbildning. Däremot beskriver inte lärosätet hur samarbetet med tandtekniker säkerställs och bedömargruppen fick inte heller svar på det under intervjun. Bedömargruppen anser därmed att det inte finns en komplett professionsinriktad miljö.

Resurser

Det finns inte tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Lärosätet beskriver i ansökan generella utbildningsresurser som bedömargruppen anser vara väl fungerande och dimensionerade så att även studenterna inom tandläkarutbildningen kan rymmas. Högskolebiblioteket tillhandahåller litteratur och databaser även för ämnet odontologi, samt erbjuder stöd och handledning. Bedömargruppen konstaterar även att det finns en välfungerande IT-miljö, ett användarvänligt studieadministrativt system samt en genomtänkt organisation för kommunikation. I ansökan nämns också stöd för internationella utbyten. Ansökan beskriver vidare ett enligt bedömargruppen väl utvecklat stöd för studiesociala frågor. Tillgång till studievägledare, karriärvägledare, specialpedagog och ett Service Center erbjuds, samt kuratorer och sjuksköterska inom Studenthälsan. Bedömargruppen anser att dessa resurser är ändamålsenliga och dimensionerade för studenterna inom tandläkarutbildningen och att de utnyttjas effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Fysiska resurser i form av föreläsningssalar och grupprum finns inom lärosätet och hos samarbetspartners. Det pågår ett arbete med en nybyggnation för utbildningens kliniska del. Ett planbesked för ett dedikerat område på lärosätets campus är beviljat och arbete med detaljplan pågår. De olika delarna av den fysiska miljön beskrivs som anpassade för studenter med funktionsnedsättning. Bedömargruppen anser det vara sannolikt att dessa planer kommer att realiseras i tid till utbildningens start och att det kommer att finnas en funktionell utbildningsmiljö. Intervjun förstärkte den uppfattningen.

En betydande del av utbildningen kommer att genomföras som verksamhetsförlagd utbildning (VFU) i samarbete med flera olika regioner. Det finns undertecknade avsiktsförklaringar, men inga avtal som reglerar varken omfattning och kostnader eller som säkerställer långsiktighet i samarbetena. Bedömargruppen ser en betydande risk i lärosätets beroende av regionerna och anser att det i frånvaro av långsiktiga och detaljerade avtal inte finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur för den omfattande VFU:n.

Förutsättningar

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen och det finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas då det finns ett konstaterat och styrkt behov av fler tandläkare på kort och lång sikt och ett förväntat tillfredsställande söktryck. Däremot saknar utbildningen rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen på grund av den omfattande delen samläsning med läkarutbildningen vid Linköpings universitet, vilken skapar en otillräcklig koppling till examensmålen för tandläkarexamen.

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande. Bedömargruppen ser positivt på de satsningar för kompetensförsörjning som lärosätet presenterar men anser att dessa är otillräckligt realiserade inför en utbildningsstart. Bristerna i lärarresursen medför vidare att det inte heller finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö där verksamheten kan bedrivas med ett tillfredsställande nära samband mellan forskning och utbildning.

Det kommer att finnas en stabil och ändamålsenlig infrastruktur inklusive lokaler, men det saknas långsiktiga avtal med regionerna för att säkra den omfattande verksamhetsförlagda utbildningen vilket bedömargruppen betraktar som en betydande risk för utbildningens genomförande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)