Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tandläkarexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2022-12-20
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Ämne: Stiftelsen Högskolan i Jönköping - Tandläkarexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

Det finns utbildningsplan och kursplaner för samtliga kurser i programmet som uppfyller formella krav enligt högskoleförordningen. Kursplanerna innehåller även förtydliganden om tillträdeskrav för kurs, möjlighet till tillgodoräknanden, möjlighet till antagning till senare del av program och information om begränsningar av antalet provtillfällen där så är relevant. I majoriteten av kursplanerna framgår huvudområde för kursen, även om detta inte är angivet i utbildningsplanen. Huvudområden varierar mellan olika kurser där odontologi och medicin är de vanligaste, men även områden som samhällsvetenskap och maskinteknik förekommer. I samtliga kursplaner är formerna för undervisningsaktiviteter, bedömningar och examinationer beskrivna och kurslitteraturen angiven. Lärosätet har i ansökan redovisat processen för hur utbildningens styrdokument fastslås, förnyas och kvalitetssäkras. Bedömargruppen anser att utbildningsplan och kursplaner är tillfredsställande.

Säkring av examensmål

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

I ansökan beskriver lärosätet övergripande hur koppling mellan kursmål, aktiviteter och examination leder fram till studentens examen. Kursplanernas lärandemål är listade och relaterade till de nationella examensmålen där även formerna för bedömningar och kunskapskontroll är förtydligade. Det beskrivs i ansökan också hur lärosätet genom åtta återkommande ämnesintegrerade teman avser att åstadkomma integration mellan teori och praktik, med en kunskapsprogression genom de övergripande återkommande temaområdena. Bedömargruppen ser positivt på att lärosätet på detta sätt vill säkerställa temaområdenas kunskapsprogression, men saknar en beskrivning för hur studenterna uppnår examensmål inom området hälsovetenskap och prevention utöver den inledande kursen på termin fem. Vid intervjun framkom att lärandeaktiviteter och examinationer inom området fortlöpande återfinns i de fortsatta kurserna under termin sex till och med tio. Bedömargruppen anser dock att det vore lämpligt om lärosätet också definierar detta område som ett återkommande temaområde. På så sätt kan lärosätet på ett tydligare sätt redovisa progression inom ämnesområdet och kvalitetssäkra processen för att examensmålen uppnås.

Lärosätet beskriver vidare i sin ansökan en utbildning med stort fokus på en fördjupad basmedicinsk och allmänmedicinsk kunskap som under de första fyra terminerna sker i form av samläsning med läkarutbildningen vid Linköpings universitet. Bland kurserna under termin ett till och med termin fyra utgör kursen Odontologisk grundkurs (5 högskolepoäng) under termin två den första reella introduktionen till huvudområdet odontologi. I kursen under termin ett återfinns enbart enstaka lärandemål med koppling till tandläkarrollen. Bedömargruppen ser positivt på den fördjupade kunskapen inom bas- och allmänmedicin som studenterna uppnår under de inledande terminerna, men ser negativt på att kunskaper inom huvudområdet odontologi är begränsade. Vidare beskrivs i ansökan att skriftliga examinationer ska vara identiska för både läkarstudenter och tandläkarstudenter. Bedömargruppen ställer sig negativ till att de odontologiskt relaterade kursmålen inte tydliggjorts bättre i kursplanerna för tandläkarutbildningen gällande omfattning och genomförande, även om utbildningsaktiviteter är gemensamma för de båda studentgrupperna. Bedömargruppen är inte övertygad om att de detaljerade bas- och allmänmedicinska kunskaperna som tandläkarstudenterna ska tillgodogöra sig är ändamålsenliga i relation till de examensmål som ingår i tandläkarexamen. Inom ramen för den begränsade utbildningstiden utgör den basmedicinska utbildningen en omfattande del, vilket begränsar de fortsatta kursernas innehåll och omfattning av preklinisk och klinisk förberedelse inför studentens egna kliniska verksamhet och den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) under efterföljande terminer.

Lärosätet beskriver i ansökan kortfattat hur studentens kliniska färdighet ska utvecklas under VFU och att studenternas behov av relevanta och representativa patientgrupper för färdighetsträning inom såväl barn- och ungdomstandvård som allmän vuxentandvård tillgodoses för att examensmålen ska kunna uppfyllas. Vid intervjun gav lärosätet en genomtänkt beskrivning av de certifieringskrav som kommer att ställas på en kommande VFU-klinik, i syfte att garantera studenterna att de kan förses med ett representativt patientunderlag under handledning av allmäntandläkare med långvarig klinisk erfarenhet och pedagogisk kompetens. Den enskilda studentens kliniska kunskapsutveckling och bredd inom allmäntandvård kommer fortlöpande att dokumenteras i en loggbok. Bedömargruppen anser att lärosätet därigenom kan säkerställa den enskilda studentens kliniska mognad och färdighet på ett sätt som svarar väl mot examensmålen för tandläkarexamen. Den vetenskapliga kopplingen i den kliniska vardagen redovisas under VFU genom återkommande patientfallsrapporter och klinikrelaterade fältstudier.

I ansökan beskrivs att basgruppsövningar sker separat för tandläkarstudenter under de första fyra terminerna och de ska kopplas till odontologiska situationer. Vidare beskrivs utbildningsaktiviteter som tidiga patientmöten, auskultationer, enklare undersöknings- och tandvårdsmoment samt samtalsträning som sätts in i odontologiska sammanhang i kombination med basgruppsarbete i en odontologisk kontext. Vid intervjun gavs lärosätet utrymme att utveckla hur examensmålen säkerställs under de inledande terminerna, men presenterade enligt bedömargruppen ingen fördjupad beskrivning utöver att examinatorer och basgruppslärare fortlöpande ska kalibreras. I intervjun framkom också att lärosätet tagit stort intryck av tandläkarutbildningen i Tromsö där samläsning med läkarutbildning sker. Samläsningen inom lärosätets tilltänkta utbildning är dock mer omfattande än i motsvarande utbildning i Tromsö. Bedömargruppen anser inte att lärosätet i tillräcklig utsträckning har tydliggjort den odontologiska förankringen under den inledande delen av utbildningen. Därmed blir det enligt bedömargruppen svårt att säkerställa att alla examensmålen uppfylls.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Bedömargruppen anser att jämställdhetsperspektivet beaktas i utbildningens innehåll och utformning. Lärosätet beskriver i ansökan hur jämställdhetsperspektivet integreras i kursplanernas kursmål, innehåll och genomförande. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets beskrivning av hur erfarenheter från redan etablerade utbildningars arbetssätt kring jämställdhet avses att tas till vara i tandläkarutbildningen.

För att säkerställa jämställdhetsarbetet arbetar lärosätet fortlöpande i enlighet med ett strukturerat arbetssätt i fyra steg som beskrivs i ansökan - undersöka, analysera, åtgärda och följa upp inom fem respektive områden: rekrytering och antagning, undervisningsformer och organisation av utbildningen, examinationer och bedömningar, studiemiljö samt studier och föräldraskap. Bedömargruppen ser det strukturerade arbetssättet kring jämställdhet som viktigt för att jämställdhetsperspektivet ska beaktas på alla nivåer i utbildningen. Av lärosätets policy och styrdokument framgår att jämställdhetsperspektivet beaktas vid såväl utveckling som vid revidering av utbildningar och deras ingående kurser.

På lärosätets studentwebb tas jämställdhetsfrågor upp under begreppet likabehandling. Där finns det beskrivet hur studenter ska gå till väga för att anmäla eventuella former av diskriminering eller trakasserier. Som en del av det systematiska arbetet för lika villkor pågår ett utvecklingsarbete för att förstärka samordningen och styrningen av jämställdhetsarbetet. Lärosätet beskriver i ansökan att det sker en kontinuerlig samverkan mellan student- och personalsidan rörande jämställdhetsfrågor, vilket enligt bedömargruppen bidrar till att jämställdhetsperspektivet beaktas i lärares och studenters vardag.

Vad gäller tandläkarutbildningen, så strävar lärosätet efter att använda en vidare syn på begreppen kvinna och man med utgångspunkt från likabehandlingsperspektivet. Tandläkarutbildningen kommer att fokusera på likabehandling och människosyn och etik. Kursmålen inom området professionell utveckling kommer att beröra olika aspekter av likabehandling och människosyn genom att studenter får reflektera kring människosyn utifrån olika perspektiv, etiskt förhållningssätt, reflektion över eget förhållningssätt och dess betydelse för mötet med människor. Bedömargruppen anser att det är väsentligt att utbildningen kopplar jämställdhetsperspektivet till de utmaningar en tandläkare möter i sin kommande vardag och yrkesroll. För att ytterligare förstärka jämställdhet, likabehandling och rättssäkerhet kommer tandläkarutbildningen enligt ansökan att sträva efter att vid vissa examinationstillfällen ha avidentifierade tentamina och skrivuppgifter. Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Utformning, genomförande och resultat

Det finns en utbildningsplan och kursplaner för samtliga kurser i programmet som uppfyller formella krav enligt högskoleförordningen. Kursplanerna innehåller förtydliganden om tillträdeskrav för kurs, möjlighet till tillgodoräknanden, möjlighet till antagning till senare del av program och information om begränsningar av antalet provtillfällen där så är relevant.

Bedömargruppen anser att det under den inledande delen av utbildningen som sker i samläsningsform med läkarutbildningen vid Linköpings universitet inte tillräckligt tydligt kopplas odontologiskt förankrade lärandemål till kurserna så att målen för tandläkarexamen uppnås. Därför anser bedömargruppen att utbildningen under de första fyra terminerna har en alltför svag koppling till odontologi. Trots att aktiviteter som auskultationer, enklare undersökningar och samtalsträning i kombination med basgruppsövningar finns beskrivna finns det brister i den konstruktiva länkningen till den odontologiskt inriktade lärandeprocessen. Bedömargruppen ser en risk att den prekliniska och kliniska förberedelsen inför studentens egna kliniska patientverksamhet och den verksamhetsförlagda utbildningen på kommande terminer blir för svag.

Det är bedömargruppens uppfattning att jämställdhetsperspektivet beaktas i utbildningens innehåll och utformning eftersom lärosätet i ansökan beskriver hur jämställdhetsperspektivet integreras i kursplanernas kursmål, innehåll och genomförande. Bedömargruppen ser även positivt på att lärosätet i ansökan beskriver att de har för avsikt att tillvarata erfarenheter från redan etablerade utbildningars arbetssätt kring jämställdhet i den planerade utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)