Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tillämpad klinisk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktorandperspektiv

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2023-01-24
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Stiftelsen Högskolan i Jönköping - forskarutbildning i Tillämpad klinisk vetenskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Doktorandperspektiv

Lärosätet visar i sin ansökan att doktoranderna på ett systematiskt sätt ges möjlighet att påverka och vara delaktiga i sin utbildning både på övergripande och individuell nivå.

Vid lärosätet finns en doktorandförening som samlar de studerande på forskarnivå. Föreningen arbetar både med påverkansarbete i utbildningsrelaterade frågor gentemot lärosätet och anordnar studiesociala aktiviteter. Doktorandföreningen och dess representanter tillsätts oberoende av högskolan och har egenbestämmande genom till exempel eget styrande organ och egna val.

Doktoranderna finns representerade i övergripande organ som hanterar forskarutbildning vid lärosätet såsom Nämnden för forskarutbildning och Strategiska rådet för forskning. Representation finns även i övergripande organ på Hälsohögskolan såsom forskningsråd, forskarutbildningsråd och arbetsmiljökommitté. Doktoranderna har en till tre representanter i dessa olika organ. Bedömargruppen skulle dock vilja rekommendera lärosätet att generellt se över student- och doktorandrepresentationen med avseende på antalet representanter i såväl beredande som beslutande organ för att säkerställa att högskoleförordningen följs.

För den individuella doktoranden finns det möjlighet att påverka sin utbildning via kursvärderingar för de forskarutbildningskurser som doktoranden genomför, genom medarbetarsamtal med föreståndare/ämnesansvarig samt via samtal med handledare. Samtal med föreståndare och ämnesansvariga lyfts särskilt fram i intervjuerna som en uppskattad kontaktyta, där doktorandernas synpunkter tas till vara. Den individuella studieplanen är också utformad på ett sådant sätt att doktoranden kan ge uttryck för sitt perspektiv och sina individuella önskemål.

Doktorander som grupp följs upp med årliga doktorandenkäter, en programutvärdering och en alumnenkät. Det framgår av ansökan och information som gavs vid intervjuerna att enkäterna används i det fortlöpande kvalitetsarbetet vid lärosätet.

Utifrån det samlade underlaget anser bedömargruppen att utbildningen verkar för att doktoranderna kan ta en aktiv del i att påverka sin utbildning.

Doktorandperspektiv

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)