Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Tillämpad klinisk vetenskap - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2023-01-24
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Stiftelsen Högskolan i Jönköping - forskarutbildning i Tillämpad klinisk vetenskap
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (Allmän och individuell studieplan)

Den föreslagna allmänna studieplanen i forskarutbildningsämnet Klinisk behandlingsvetenskap omfattar anvisningar om upprättande och uppföljning av individuell studieplan. Den allmänna studieplanen reglerar även urval och antagning. För antagning och urval finns lokala styrdokument som i övrigt följer vad som stadgas i högskoleförordningen.

Målen för doktorsexamen och licentiatexamen som hänvisas till från den allmänna studieplanen följer de nationella målen för forskarutbildning. Beskrivningar av de nationella kraven på behörighet och förkunskaper ingår också, kompletterade med anvisningar om särskild behörighet. Den särskilda behörigheten förväntas öka doktorandens förutsättningar för forskarutbildningsämnet.

Säkring av examensmålen

Lärosätet har på ett tillfredsställande sätt beskrivit strategier och processer som borgar för att doktoranderna ges förutsättningar för att nå examensmålen. De lokala styrdokument som reglerar utbildningen på forskarnivå granskas och fastställs av den nämnd som också svarar för lärosätets kvalitetssystem, vilket bland annat innefattar den allmänna studieplanen. Styrdokumenten visar på en god struktur för den föreslagna utbildningen på forskarnivå vad gäller att säkerställa att doktoranderna kan uppnå examensmålen via kurser, seminarier, projektarbete, handledning och kvalitetssäkrande moment under utbildningstiden.

Bedömargruppen kan konstatera att lärosätet har ett adekvat regelverk för hur utbildningen systematiskt och regelbundet ska följas upp en gång per år med huvudhandledaren. Innan det att disputation äger rum ska enligt regelverket också ett slutseminarium genomföras, då förutom medarbetare vid lärosätet minst en extern sakkunnig anlitas för kollegial granskning av doktorandens arbete. Lärosätet klargör i ansökan att avhandlingarna ska vara i form av sammanläggningsavhandlingar, i syfte att projektarbetet ska kunna genomgå kollegial granskning vid flera tillfällen under utbildningen. Kursdelen av utbildningen omfattar totalt 45 högskolepoäng, varav 30 högskolepoäng är obligatoriska generiska kurser och 15 högskolepoäng är avsedda för projektspecifika kurser. De projektspecifika kurserna planeras i förväg inom ramen för den individuella studieplanen och ska godkännas av ämnesföreträdaren. Inom de obligatoriska kurserna ingår förutom kurser inom klinisk behandlingsvetenskap och translationell forskning även epidemiologi, statistik, forskningsmetodik, akademiskt skrivande och forskningsetik. Bedömargruppen anser att detta kursinnehåll är tillfredsställande med avseende på det tilltänkta forskarutbildningsämnet.

Progression i utbildningen säkerställs genom årlig uppföljning och granskning av den individuella studieplanen, i vilken ma?luppfyllelse utifra?n examensordningen stäms av genom ett flertal fra?gor om vilka examensma?l olika aktiviteter omfattar som exempelvis planerade och genomfo?rda kurser, planerat och genomfo?rt avhandlingsarbete och genomfo?rda seminarier. Förutom granskningen av den individuella studieplanen varje år, ska doktoranden även genomföra ett seminarium inom nio månader efter antagningen då den individuella studieplanen presenteras, . Doktoranden uppmuntras att delta i internationella konferenser för att rapportera och diskutera resultat samt för nätverksbyggande.

En doktorand ska ha minst tre handledare, varav en är huvudhandledare. Kraven för huvudhandledarskap är att denna ska vara lägst docent och vara anställd vid Hälsohögskolan – som är den aktuella delen av lärosätet – eller vid en av samverkansparterna. Doktorandens handledare fastställs av föreståndaren för forskarskolan i fråga, men det har inte framgått klart i underlaget i vilken grad som det beslutet bereds kollegialt. Lärosätet har tydligt definierat vad som ska ingå i handledarskapet, vilket är positivt.

Ma?luppfyllelse mot allmän studieplan och kursplaner inga?r som en central del i lärosätets systematiska uppfo?ljning och utva?rdering av kurser och program. Därutöver granskas att kursens la?randema?l ska kunna examineras med angivna examinationsmoment och att la?randema?len ska sta?mma med inneha?llet i kursen. Rutinerna i de ra?d da?r allmän studieplan och kursplaner granskas inkluderar avsta?mning mot en målmatris och da?rmed en systematisk kontroll av att denna a?r uppdaterad. I matrisen kopplas examensma?len till de olika la?randema?len och aktiviteterna, vilket avses bidra till ma?luppfyllelse av sa?va?l nationella som lokala examensma?l. Matrisen anva?nds som sto?d både vid utformning av forskarutbildningen som helhet och vid utformning av kurser, samt vid uppfo?ljning av doktorandernas progression. Lärosätet har förtjänstfullt bilagt till ansökan en sådan matris för det tilltänkta forskarutbildningsämnet Klinisk behandlingsvetenskap.

Jämställdhet

Jämställdhetsperspektiv beaktas i utbildningen utifrån en framtagen jämställdhetspolicy som är gemensam för hela lärosätet, för alla nivåer av utbildning. I ansökan lyfter lärosätet speciellt fram att jämställdhetsperspektivet beaktas vid tillsättande av handledare och betygsnämnd med mera i enlighet med den fastställda jämställdhetspolicyn.

Bedömargruppen konstaterar att lärosätets jämställdhetspolicy är tillfredsställande och att det även finns en implementerad handlingsplan för jämställdhetsintegrering som också omfattar utbildning på forskarnivå. Jämställdhetsarbetet och jämställdheten följs upp årligen inom ramen för lärosätets kvalitetssäkringssystem och som en del i det strategiska arbetet för lika villkor. Jämställdhetsintegreringsplanen revideras vart tredje år och doktoranderna omfattas av samma systematiska arbetsmiljö-, jämställdhets- och likabehandlingsarbete som övriga anställda. Hur jämställdhetsperspektivet ska tas till vara i utbildningen på forskarnivå förutom när det gäller tillsättning av handledargruppen – till exempel för individuella doktorander eller vid framtagande av forskarutbildningskurser – anges inte i styrdokument, varken i Bestämmelser och riktlinjer för utbildning på grundnivå, avancerad nivå och forskarnivå vid Jönköping University eller i förslaget till allmän studieplan för det tilltänkta forskarutbildningsämnet. Detta är enligt bedömargruppen ett utvecklingsområde.

Utformning, genomförande och resultat

De aktuella styrdokumenten, säkerställandet av att examensmålen uppfylls och jämställdhetsarbetet vid lärosätet är enligt bedömargruppen av en tillfredsställande omfattning, är adekvat beskrivna och uppnår en tillräckligt hög nivå för utbildning på forskarnivå. De obligatoriska forskarutbildningskurser som omnämns i den allmänna studieplanen förefaller ha ett med avseende på det ansökta området adekvat innehåll. Bedömargruppen anser sammanvägt att kvaliteten är tillfredsställande.

Lärosätet har erfarenhet av utbildning på forskarnivå och de styrdokument som hänvisas till är adekvata och säkerställer att kvalitet i utbildningen kan upprätthållas, inklusive säkring av examensmålen och lämpliga handledarkonstellationer. Det finns definierade processer för kollegial granskning av doktorandens måluppfyllnad och progression. Likaså finns ett systematiskt kvalitetssäkringsarbete på lärosätesnivå för måluppfyllelse i kurser och för doktoranders projektarbeten. Det är positivt att lärosätet uppmuntrar och stödjer doktoranders deltagande i internationella konferenser, både för rapportering av forskningsresultat och för nätverkande inför framtida forskningssamarbeten.

Jämställdhetsperspektivet beaktas i utbildningen utifrån en framtagen jämställdhetspolicy. Lärosätet anger speciellt att jämställdhetsperspektivet beaktas vid tillsättande av handledare och betygsnämnd med mera i enlighet med den fastställda jämställdhetspolicyn. Detta ser bedömargruppen positivt på.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)