Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Masterexamen - filosofi - master Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2022-12-20
Lärosäte: Newmaninstitutet
Typ av examen: Masterexamen
Ämne: Newmaninstitutet - masterexamen i filosofi
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplaner och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen.

I ansökans bilagor redovisas utbildningsplan och kursplaner för masterutbildning som tydligt klargör utbildningens innehåll, utformning och behörighetskrav. Kurserna består som regel av föreläsningar, litteraturstudier och seminarieövningar. Litteratur och övrig nödvändig information framgår av kursbeskrivningarna. Utbildningsprogrammet är utformat så att det tillhandahåller relevanta kurser inklusive två metodkurser och självständigt examensarbete.

De i ansökan bifogade kursplanerna är genomgående tydliga och korrekt utformade med undantag för några formuleringar rörande examination. I kursplanerna för kurserna Ett aktuellt problemområde i filosofi I respektive II står det, i styckena som beskriver examination, att "Även muntlig presentation kan förekomma". Bedömargruppen tolkar detta som att det här finns en valfrihet för examinator på ett sätt som står i strid med högskoleförordningens krav (HF 6 kap 15 §) att kursplaner ska ange former för bedömning av studenternas prestationer. Lärosätet skulle eventuellt kunna hävda att man inte omfattas av detta krav, men bedömargruppen anser ändå att man bör åtgärda denna formulering med anledning av studenternas rätt till transparent utbildning. Detsamma gäller liknande formuleringar som antyder valfrihet för examinator i kursplanerna för de två kurserna Filosofiska metoder I respektive II.

Examinationsformerna på utbildningen är av varierande slag och inkluderar såväl skrivuppgifter i form av forskningsrapporter av varierande längd, muntliga tentamina, och hemtentamina. Lärandemålens utformning visar tydligt på hur den föreslagna utbildningens progression är tänkt att säkras.

Bedömargruppen konstaterar att det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen och att de är tillfredsställande men uppmanar lärosätet att åtgärda otydligheterna kring examinationsformerna.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Den planerade utbildningen omfattar 120 hp, av vilka de inledande 90 hp består av kursarbete medan de avslutande 30 hp består i författandet av en uppsats. Kurspaketet omfattar en bra blandning mellan metodkurser, fasta filosofikurser och val av egna kurser. Tillsammans med den avslutande uppsatsen ger detta upplägg förutsättningar för att studenterna ska kunna uppfylla de i ansökan angivna examensmålen. Med avseende på målet om Kunskap och förståelse, så torde de fasta filosofikurserna medföra att studenten ges förutsättningar att erhålla en bred kunskap och förståelse inom huvudområdet av utbildningen. De två kurserna "Ett aktuellt problemområde i filosofi I" och "Ett aktuellt problemområde i filosofi II" torde vidare, tillsammans med den avslutande uppsatsen, säkerställa fördjupade kunskaper inom vissa delar av området för utbildningen. Eftersom utbildningen också innehåller två metodkurser säkerställs även att studenten erhåller fördjupad metodkunskap inom huvudområdet.

Vad det gäller målet om Färdighet och förmåga, så säkerställer inte minst arbetet med den omfattande uppsatsen att studenten förvärvar förmåga att självständigt formulera och därefter på ett kritiskt sätt diskutera en eller flera viktiga frågeställningar. Det är enligt bedömargruppen också värt att framhålla att varje uppsats kommer att ventileras på det högre seminariet i teologi och filosofi vid lärosätet. Detta torde försäkra att varje uppsats både granskas och diskuteras ordentligt, samt ge studenterna en viktig erfarenhet inför framtiden.

Av ansökan framgår att ett särskilt fokus i filosofiutbildningen vid lärosätet ligger på diskussioner kring samtidens kultur och samhälle, samt religion och vetenskap. Flera av kurserna i den föreslagna masterutbildningen ligger i linje med detta, vilket torde säkerställa att studenten också uppfyller målet om Värderingsförmåga och förhållningssätt, i synnerhet att studenten erhåller insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används.

Bedömargruppen anser i ljuset av detta att den sökta utbildningens utformning, inklusive dess examinationsformer, har förutsättningar att säkerställa att studenterna uppnår målen i examensordningen när examen utfärdas, givet att bristerna i bedömningsområdet Förutsättningar åtgärdas.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

I ansökan framgår att hela verksamheten vid lärosätet omfattas av en Arbetsmiljö- och likabehandlingspolicy samt att jämställdhetsperspektiv genomgående behandlas i mastersprogrammets samtliga nivåer på ett sätt som förtjänar att framhållas som förtjänstfullt enligt bedömargruppen. Som framgår av den i ansökan bifogade lärartabellen utgörs lärarlaget av en heterogen grupp. Ansökan visar också på en tydlig medvetenhet från lärosätets sida om en genomgående utmaning inom filosofiutbildningar att utforma litteraturlistor på ett sätt som undviker en alltför stor likriktadhet bland författarna till kurslitteraturen. Denna problematik sägs också i ansökan lyftas med studentgruppen som ett genomgående inslag i utbildningens alla led. Intervjuerna bekräftade också detta.

Bedömargruppen konstaterar därmed att ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning på ett tillfredsställande sätt.

Utformning, genomförande och resultat

Bedömargruppen anser att den planerade utbildningen, som den kommer till uttryck i styrdokument och annan dokumentation, har förutsättningar att säkerställa att studenter uppnår relevanta examensmål när examen utfärdas. Såväl utbildningsplan som kursplaner är överlag väl utformade och kan tydligt relateras till relevanta examensmål. Bedömargruppen uppmanar dock lärosätet att tydliggöra examinationsformerna i kursplanerna så att de utformas i linje med Högskoleförordningen. Jämställdhetsperspektiv behandlas genomgående i mastersprogrammets samtliga nivåer på ett förtjänstfullt sätt enligt bedömargruppen.

Sammantaget anser bedömargruppen att bedömningsområdet utformning, genomförande och resultat är tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)