Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Dietistexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2023-05-30
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Linnéuniversitetet - dietistexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Yrkesexamen

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Lärosätet ansöker om tillstånd att utfärda dietistexamen med omfattning om 180 högskolepoäng, som planeras att ges på helfart om 30 hp per termin. Utbildningen ligger till grund för att ansöka om legitimation som dietist hos Socialstyrelsen och ger även behörighet till studier på avancerad nivå. Bedömargruppen konstaterar att angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen.

Utbildningens innehåll inklusive eventuella inriktningar har inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen.

Lärosätet beskriver i ansökan att den planerade utbildningen ska ha ett upplägg där de tre första terminerna syftar till att introducera studenterna till dietistyrket och ge naturvetenskapliga grundkunskaper. Under utbildningens tre avslutande terminer planeras för fördjupningskurser inom klinisk nutrition, där huvudområdet i kursplaner anges vara biomedicinsk vetenskap. Dessa kurser ska i hög grad vara riktade mot examensmålen inom kunskapsformen färdighet och förmåga. Under den sista terminen läses kurserna Verksamhetsförlagd utbildning för dietister 15 hp, samt Examensarbete 15 hp. Den planerade utbildningen kommer att ges som fler-formsundervisning, i ansökan kallad blended learning, vilket innebär att digital undervisning blandas med moment som utförs på campus.

I ansökan och under intervjun beskriver lärosätet den planerade utbildningens innehåll. Bedömargruppen finner det anmärkningsvärt att kunskapsområdet dietetik inte omnämns i ansökan. Enligt bedömargruppen är dietetik ett centralt begrepp för dietistprofessionen i Sverige, vilket till exempel bestyrks av innehållet i flera befintliga dietistutbildningars utformning samt av att den vedertagna engelska översättningen av dietistexamen är Degree of Bachelor of Science in Dietetics. Under intervjun resonerar lärosätet dels att dietetik är ett begrepp bland många andra tänkbara, dels om att dietetik är ett givet utbildningsinnehåll som inte behöver nämnas. Bedömargruppen finner detta motsägelsefullt. Bedömargruppen ser flera otydligheter i utbildningens innehåll och anser att delar av utbildningens innehåll är alltför ytligt beskrivet. Det gäller till exempel Nutrition Care Process (NCP) som återfinns i de till ansökan bilagda kursplanerna, men som inte specificeras närmare, samt specialkost inkluderat konsistensanpassning både i praktik och teori. Kostundersökningsmetoder och nutritionsproblem inom olika former av högspecialiserad vård är moment som bedömargruppen saknar information om. För flera av dessa moment finns anknytande kursmål i de till ansökan bilagda kursplanerna men bedömargruppen anser inte att ansökan inklusive kursplanerna på ett tillräckligt tydligt sätt visar hur innehållet behandlas i utbildningen.

I ett rikstäckande perspektiv finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas.

I sin ansökan hänvisar lärosätet till flertalet källor som menar att det utbildas för få dietister i Sverige. Detta visar sig också i antalet lediga tjänster via Arbetsförmedlingen. Lärosätet hänvisar också till att det för närvarande inte finns någon dietistutbildning i den södra och sydöstra sjukvårdsregionen (nuvarande utbildningar finns i Umeå, Uppsala och Göteborg). Bedömargruppen instämmer i att det finns ett ökat behov av dietister och därmed utbildningsplatser i södra Sverige.

Personal (Lärarkompetens och lärarkapacitet)

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärosätet ombads att komplettera sin ansökan med en detaljerad förteckning över lärarkompetens och lärarkapacitet. Förteckningen visar att 19 för närvarande anställda adjunkter, lektorer och professorer förväntas engagera sig i utbildningen på en omfattning mellan 5–20 % av heltidstjänst. Summan av de idag tillgängliga lärarresurserna blir 170 %, alltså under två heltidstjänster. Lärosätet beskriver i sin ansökan att de behöver utöka lärarresurserna med två ytterligare lektorer, från dietistprofessionen. Enligt lärosätets kompletterade förteckning över lärarresurser förväntas dessa två kommande lektorer tjänstgöra minst 50 % vardera i den föreslagna utbildningen. Då är den totala lärarkapaciteten för den föreslagna utbildningen 270 % - det vill säga mindre än tre heltidstjänster. Under intervjun med lärosätet framkom att lärosätet har som intention att de tillkommande lektorerna ska ges förutsättningar att ansöka om externa forskningsbidrag. Bedömargruppen uppfattade att det är sannolikt att om sådana medel erhålls så minskar de två lektorernas tid för undervisning inom utbildningen. Bedömargruppen ställer sig frågande till hur lärosätet ska kompensera för detta, med tanke på att lärarresurserna från början är mycket begränsade.

Lärosätet beskriver i sin ansökan att de planerar för 25 utbildningsplatser med start tidigast vårterminen 2024. Detta innebär att fullt utbyggt består studentgruppen som ska undervisas och examineras av 75 studenter. Bedömargruppens uppfattning är att färre än tre heltidstjänster inte räcker till för att kunna erbjuda studenterna en dietistutbildning med hög kvalitet med en bibehållen god arbetsmiljö för personalgruppen. Bedömargruppen ser en risk för att de två nya tjänsterna inte kommer vara tillsatta i tillräckligt god tid för att de nyanställda ska få möjlighet att delta i planeringsarbetet med den nya utbildningen.

Lärosätet beskriver i den till ansökan bifogade "Tabell 3" hur uppdragen som examinator respektive kursansvarig för utbildningens kurser ska fördelas mellan utbildningens lärare. Bedömargruppen finner innehållet problematiskt ur två aspekter. För kursen Klinisk nutrition III 15 hp anges att en av de tänkta, kommande lektorerna ska vara både kursansvarig och examinator. Det finns risk för att samma situation uppstår i kursen Examensarbete 15 hp. Den andra aspekten är att enbart två lärare planeras vara kursansvariga och examinatorer för nästan halva utbildningen. Bedömargruppen anser att dessa omständigheter, som hänger ihop med lärarkapacitetens ringa omfattning, kan leda till utmaningar vad gäller till exempel arbetsmiljö och studenters rättssäkerhet.

Bedömargruppen anser att lärosätets lärarresurser och intention att anställa ytterligare lärare med dietistkompetens inte är tillräckligt för att säkerställa adekvata och proportionerliga lärarresurser. Bedömargruppen konstaterar därmed att antalet lärare och deras sammantagna kompetens inte är adekvat och inte står i proportion till den föreslagna utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utbildningsmiljön

Det finns inte en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs inte så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

Lärosätet beskriver i sin ansökan den forskning som finns inom kemi, nutrition, livsmedelsvetenskap, idrottsnutrition, måltidsmiljöer, biomedicin samt eHälsa. Bedömargruppen anser att den beskrivna forskningen kan underbygga innehållet i den första halvan av den föreslagna utbildningen. Den andra halvan av utbildningen som består av kurserna i klinisk nutrition saknar i nuläget en vetenskaplig miljö vid lärosätet. Även om lärosätet planerar för nyrekryteringar som skulle kunna bidra till en vetenskaplig miljö, krävs här att en vetenskaplig miljö i klinisk nutrition behöver byggas upp från grunden. Bedömargruppen anser att detta inte är görligt inom de givna tidsramarna och finner därför att den vetenskapliga miljön inte är tillräcklig och att det därför inte är möjligt att ha ett nära samband mellan forskning och utbildning i den senare halvan av den föreslagna utbildningen.

Det framgår av ansökan att lärosätet har ett begränsat antal lärare med dietistkompetens. Lärosätet beskriver en intention att rekrytera ytterligare lärare med dietistkompetens. Bedömargruppen ser positivt på detta men anser inte att denna intention utgör en tillräcklig förutsättning för att säkerställa en vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildningen.

Resurser

Det finns inte tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. De tillgängliga resurserna utnyttjas inte effektivt för att hålla en hög kvalitet i verksamheten.

Lärosätet beskriver i sin ansökan att utbildningen planeras att ges i ett flexibelt lärandeformat där digital undervisning växlas med regelbundna undervisningsmoment på campus. Interaktiva undervisningsmoment kommer att ges via Zoom och MyMoodle, vilka är välbekanta system på lärosätet. I intervjuerna med studenterna framkom att lärosätet verkar använda systemen på ett effektivt och studentcentrerat sätt och att studier delvis på distans är en förutsättning för att läsa utbildningen, jobba vid sidan om och ha möjlighet att få bo kvar hemma. Av intervjun framkom att studenterna upplever att lärarna är väl rustade för att undervisa på distans och att undervisningen och upplägget håller hög nivå. I intervjun diskuterades även relationen mellan student och lärare och det framkom att det finns ett etablerat pedagogiskt stöd för studenter med dyslexi samt andra funktionsnedsättningar som fungerar väl. Lärosätet beskriver i sin ansökan hur studenternas tillgång till vetenskaplig litteratur säkras via Universitetsbiblioteket som också erbjuder en särskild service till studenter som läser på distans. För studenter med särskilda behov erbjuds anpassad litteratur, till exempel talböcker och inläsning.

Bedömargruppen anser dock att ansökan och intervjun inte ger en tillräckligt klar bild av hur utbildningen ska bedrivas, vilket har bäring på bedömningen om lärosätet har tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur. Enligt ansökan ska utbildningen genomföras i ett "flexibelt lärandeformat där digital undervisning kombineras med regelbundna undervisningsmoment på campus […] Huvuddelen av laborationerna och undervisning som innefattar matlagning kommer dock att ske på campus som obligatoriska moment". Vid intervjun framkom också att examinationer ska ske på campus, vilket bedömargruppen ser positivt på. Vid intervjuerna framstod det dock som oklart vilka moment kring den praktiska, kliniska färdighetsträningen som ska ges på campus. I intervjun lyfte lärosätet matlagningslaborationer som exempel på ett sådant moment som skulle kunna utföras på campus såväl som på distans i hemmiljö. Lärosätet skriver i ansökan att livsmedel, tillagning och att komponera måltider, det vill säga att få näringslära till att bli mat på tallriken är centralt för dietister. Vidare menar lärosätet att det också är centralt för dietister att kunna verka inom den offentliga måltiden, varför teori och praktisk tillämpning som menyplanering och produktion i storkök ska ingå i utbildningen. Bedömargruppen är enig om att detta är centrala moment i utbildningen men menar att detta är moment som inte lämpar sig att studera i det egna köket i hemmet. Lärosätet har i ansökan och under intervjun beskrivit att det vid campus finns ett kök för livsmedelshantering med 12 platser, som idag används i andra utbildningar. Bedömargruppen anser att lärosätet inte har redovisat att det finns tillräcklig infrastruktur vid campus, för att hantera den undervisning och examination som följer av en fullt utbyggd dietistutbildning.

Att lärosätet inte på ett tydligt och enhetligt sätt har klargjort vilka praktiska utbildningsmoment som ska genomföras på campus respektive vara möjliga att genomföra på distans gör att bedömargruppen anser att upplägget och infrastrukturen vid lärosätet inte säkerställer att studenterna kan tillgodogöra sig utbildningen på ett relevant sätt och därmed erhålla den nivå på praktiska färdigheter en dietist behöver för att kunna utöva sitt yrke med tillräcklig skicklighet. Bedömargruppen menar också att avsaknaden av ett universitetssjukhus i nära anslutning till utbildningsorten kan försvåra kontakten med högspecialiserad vård.

En viktig del av utbildningen för professionsutveckling och färdighetsträning är den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU). Enligt lärosätets ansökan kommer det också att finnas moment av praktik, auskultation och studiebesök i utbildningen. I utbildningsplanen står att "praktik kan förläggas i en större del av landet" och det framgår av ansökan att VFU-platser ska sökas i nära anslutning till studenternas hemort för att på så vis minimera onödigt resande och bidra till hållbar utveckling. Till ansökan kompletterar lärosätet ett avtal med Region Kalmar och Region Kronoberg kring VFU-platser för vårdrelaterade utbildningar vid lärosätet (dock inte specifikt för dietiststudenter) och under intervjun framkom att lärosätet ämnar erbjuda ett antal platser i närområdet. Avtal med övriga regioner där studenten kan tänkas vilja göra VFU ska upprättas efterhand. Bedömargruppen befarar att en sådan strategi kan innebära stora utmaningar för lärosätet att säkerställa att studenterna får tillgång till VFU-platser av hög kvalitet.

Bedömargruppen anser att det finns betydande risker i säkerställandet av kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen och menar att avsaknaden av konkreta planer och långsiktiga avtal med regioner gör att det inte finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur för VFU.

Förutsättningar

Angiven examen är reglerad och ryms inom examensordningen och det finns ett allmänt intresse av att examen får utfärdas då det finns ett konstaterat och styrkt behov av fler dietister på kort och lång sikt, framför allt i den Södra och Sydöstra sjukvårdsregionen. Däremot har utbildningen inte rimlig omfattning och avgränsning i förhållande till yrkesexamen. Nyckelbegreppet dietetik saknas och flera delar av utbildningens innehåll är otydliga och ytligt beskrivna. I ansökans bilagda kursplaner finns anknytande kursmål för flera av utbildningens moment, men bedömargruppen anser inte att ansökan inklusive kursplanerna på ett tillräckligt tydligt sätt visar hur innehållet behandlas i utbildningen.

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är inte adekvat och står inte i proportion till utbildningens omfattning, innehåll, storlek och genomförande. Bedömargruppen ser positivt på den föreslagna kompetensförsörjningsplanen, och på planerad rekrytering av dietister med både klinisk och akademisk kompetens inom klinisk nutrition, men anser att kompetensförsörjningsplanen är otillräcklig och inte realiserbar inför en planerad utbildningsstart som tidigast vårterminen 2024. Bristerna i lärarresurserna medför vidare att det i nuläget inte heller finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö där verksamheten kan bedrivas med ett tillfredsställande nära samband mellan forskning och utbildning.

Bedömargruppens uppfattning är att lärosätet i sin ansökan inte har redovisat att det i tillräcklig utsträckning finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur gällande de praktiska moment som förekommer i utbildningen. Den planerade utbildningen möjliggör och säkerställer därmed inte att studenterna kan tillgodogöra sig utbildningen på ett relevant sätt och erhålla den nivå på praktiska färdigheter en dietist behöver för att kunna utöva sitt yrke med tillräcklig skicklighet. Vidare anser bedömargruppen att det finns betydande utmaningar i säkerställandet av kvaliteten i den verksamhetsförlagda utbildningen och menar att avsaknaden av konkreta planer och långsiktiga avtal med regioner leder till att det inte finns tillgång till en stabil och ändamålsenlig infrastruktur för VFU.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)