Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykoterapeutexamen Bedömningsområde: Utformning, genomförande och resultat

Inte tillfredsställande
Publicerad: 2023-06-13
Lärosäte: Göteborg Psykoterapi Institut
Ämne: Göteborgs Psykoterapi Institut - psykoterapeutexamen
Typ av granskning: Prövning av examenstillstånd

Styrdokument (utbildningsplan och kursplaner)

Det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen men kursplanernas kvalitet är inte tillfredsställande.

Utbildningsplanen är formulerad enligt gängse krav på innehåll. Det finns kursplaner för samtliga ingående kurser och dessa innehåller information om lärandemål, arbetsformer, examination och litteraturlistor. Sett till form och innehåll återfinns alltså de inslag som kan förväntas i styrdokumenten. Kursplanernas kvalitet varierar dock. Det är inte alltid klart hur ett kursmål relaterar till innehållet i en specifik kurs. Det gäller exempelvis kursmålet "…värdera aktuell forskning inom området psykodynamisk psykoterapi och denna kunskaps relevans för det psykoterapeutiska arbetet" i kursen Psykopatologi och diagnostik 1. Innehållet i denna kurs innehåll anges vara "…olika tillstånd av psykopatologi, diagnostiska modeller dels i deskriptiva termer, dels ur dynamiska aspekter, konflikt - och bristnivå, övning i tillämpning av centrala psykodynamiska begrepp vid bedömning inför behandling, hållningar vid olika kliniska tillstånd".

Vissa mål i ansökan är också mycket komplexa. Det gäller t.ex. kursmålet "…visa förmåga att identifiera och analysera problem och resurser hos människor som söker psykoterapeutisk behandling, självständigt tillämpa de färdigheter som fodras för att kunna göra diagnostiska bedömningar och upprätta en realistisk behandlingsplan med hög grad av självständighet, kunna genomföra avancerat psykoterapeutiskt behandlingsarbete baserat på psykodynamiska teorier och metoder" i kursen Psykoterapeutiskt arbete under handledning. Bedömarna anser att denna komplexitet leder till oklarheter inför examination.

Andra kursmål är mycket abstrakt formulerade. Det gäller t.ex. kursmålet "…jämföra och integrera utbildningens tidigare utgångspunkter och förhållningssätt i relation till korttidspsykoterapi" i kursen Psykoterapeutiska teorier och metoder 4. Bedömarna anser att formuleringar som denna gör att det är mycket svårt att avgöra när och om en student har uppfyllt kraven i målet.

Sammantaget anser bedömargruppen att det finns utbildningsplan och kursplaner för hela utbildningen men kursplanernas kvalitet är inte tillfredsställande.

Säkring av examensmålen

Genom utbildningens utformning, genomförande och examination säkerställs inte att studenterna uppnått målen i examensordningen när examen utfärdas.

Bedömarna anser att det finns några brister vad gäller säkring av examensmålen. Den första bristen rör att några av utbildningsplanens (och därmed också examensordningens) mål inte täcks in av kursplanerna. Det gäller målen "…visa fördjupad kunskap om och förståelse för olika psykoterapiformer/---/", "/---/ och kritiskt utvärdera psykoterapeutiska behandlingsprogram inom området individualterapi", samt "…visa insikt om betydelsen av lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper". I samband med intervjuerna framkom att GPI i fråga om målet som rör kritisk utvärdering av olika behandlingsprogram själva har uppmärksammat detta och avser att föra in det i undervisningen. Intervjuerna indikerade dessutom att GPI vad gäller lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper har tänkt sig att den möjligheten uppstår spontant då både lärare och studenter har en varierad yrkesbakgrund. Vad gäller målet om fördjupad kunskap om och förståelse för olika psykoterapiformer, framkom att GPI ansåg att man undervisar om sin inriktning och inte om andra psykoterapiformer. Bedömargruppen menar att examen som psykoterapeut ska innebära att samtliga mål i examensordningen ska beröras i undervisning och examination och anser att det är av stor vikt att GPI för in dessa mål i kursplanerna.

Den andrabristen rör examinationernas tydlighet. De flesta kurserna examineras genom hemexamination, olika gruppredovisningar och diskussioner. Eftersom i princip all undervisning är obligatorisk (obligatorisk närvaro innebär i regel att tillfället är examinerande) är det möjligt att viss formativ bedömning sker under kursernas genomförande och det bör i så fall bör anges i kursplanerna. I vissa kurser som kurserna Psykoterapeutiska teorier och metoder 5 och Forskningsmetodik framgår att det sker en bedömning vid undervisningstillfällena. Då begrepp som "deltagande" och "aktiv närvaro" är en del av examinationen är det oklart hur de är kopplade till både kunskaper och färdigheter och det skulle behöva förtydligas vad som examineras.

Jämställdhet

Ett jämställdhetsperspektiv kommer att beaktas i utbildningens innehåll och utformning.

Institutet har nyligen antagit en likabehandlingsplan som bl.a. innebär att GPI som utbildningsanordnare ska beakta jämställdhetsfrågor vid antagnings- och rekryteringsförfarande. I kursplanerna berörs diskriminering av olika slag. GPI anger även att man ska ta jämställdhet i beaktande vid marknadsföring av utbildningen.

Olika kursplaner omfattar olika diskrimineringsgrunder men tagna tillsammans behandlas enligt bedömarna jämställdhet och diskriminering utifrån kön på ett tillfredsställande sätt. När det gäller kurslitteraturen är en betydande del av den av äldre datum och speglar därför normer kring kön och jämställdhet som var aktuella för 40 eller fler år sedan, vilket är problematiskt Detta vägs dock i viss mån upp av att det i utbildningen också ingår senare publicerade verk som problematiserar de tidigare normerna och för upp jämställdhet till nutida diskussion för studenterna.

Utformning, genomförande och resultat

Av underlagen i ansökan framgår att GPI har haft som ambition att ta fram en utbildning som ska ha en tydlig inriktning. Bedömarna anser dock att när det gäller utbildningens utformning, genomförande och resultat finns brister i ansökan. Vissa av utbildningsplanens lärandemål täcks inte av kursplanerna och kursplanernas lärandemål behöver förenklas, förtydligas och bättre knytas till aktuella kursplaners innehåll. Dessutom behöver vissa examinationsformer beskrivas utförligare. Jämställdhet behandlas tillfredsställande i ansökan.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)