Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Historia - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Linköpings universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Aspektområdet miljö, resurser och område visar att forskarutbildningsmiljön har de intellektuella resurser som en god forskarutbildning kräver. Avgränsningen av forskarutbildningsämnet står i samklang med samtida strömningar inom historievetenskapen. De seniora forskare som i framtiden kan engageras som handledare har en god vetenskaplig och pedagogisk kompetens och de kan i kraft av sin professionalitet och sin breda kontaktyta till samhället utanför akademin ge doktoranderna de färdigheter som krävs för att vara verksamma på såväl nationella som internationella vetenskapliga arenor och att gå in i en växelverkan med det omgivande samhället.

I nuläget finns det endast en doktorand i historia vid institutionen samt tre andra med en historisk inriktning i angränsande ämnen. Av självvärderingen framgår det att ekonomiska resurser för nyrekrytering av doktorander saknas, vilket gör det svårt för ämnet att nå en kritisk massa av doktorander, även med hänsyn tagen till den större tvärvetenskapliga miljön. Bedömargruppen konstaterar därför att miljön inte lever upp till kravet på goda utbildningsmässiga förutsättningar i övrigt.

Bedömargruppens analys av aspektområdet utformning, genomförande och resultat ger vid handen att utbildningen är uppbyggd så att det finns förutsättningar för doktoranden efter genomgången utbildning att ha en tillfredställande bred kunskap om forskarutbildningsämnet, tillräckligt djupa insikter i hur historievetenskaplig forskning bedrivs och är välorienterad om historia som kunskapsform. Kursutbudet är uppbyggt för att tillsammans med avhandlingsarbetet ge doktoranderna den bredd och det djup som eftersträvas i utbildningen.

Doktoranderna tränas på olika sätt i färdigheter för att skriftligt eller muntligt presentera sin forskning. Vidare får doktoranderna frågor aktualiserade om historiens roll i den undervisning de bedriver och den seminarieverksamhet de deltar i genom den forskning som ett antal av de seniora forskarna vid miljön bedriver samt den breda kontaktytan till det omgivande samhället.

Doktoranden lär sig att planera, bedriva, slutföra och rapportera forskning inom givna tidsramar och kan utveckla en förmåga till forskningskommunikation i såväl inom- som utomvetenskapliga sammanhang. Studierna stödjer tillräckligt väl utvecklandet av intellektuell självständighet, redlighet i det vetenskapliga arbetet och kompetensen att göra hållbara forskningsetiska bedömningar.

De tre perspektiven blir beaktade i tillfredställande utsträckning. Miljön genomsyras av ambitionen att synliggöra en bredare arbetsmarknad för doktoranderna som också bedöms ha tillräckliga möjligheter att påverka sin utbildning. Vad gäller jämställdhetsperspektivet som miljön allmänt taget uppmärksammar i sin dagliga verksamhet, bör en bättre könsbalans nås inom handledargruppen.

Även aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande. Den uppföljning, kvalitetsutveckling och återkoppling som genomförs är integrerade element i verksamheten och en granskning gjord utgående från de olika aspektområdena och perspektiven ger vid handen att den kan ske i tillräcklig utsträckning. Ingen uppföljning av forskarutbildningen för att säkerställa hur jämställdhetsperspektivet är integrerat i utbildningen har skett, eftersom utbildningen nyss har startat.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)