Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

En jämn könsbalans verkar föreligga bland handledare, inbjudna gäster och lärare på kurserna. Genusteoretiska kurser erbjuds liksom kurser där olika aspekter av jämställdhetsfrågor diskuteras.

I självvärderingen görs dock en glidning från jämställdhetsfrågor till lika villkorsfrågor. Det finns då en risk att jämställdhetsperspektivet tappas bort när många aspekter ska beaktas samtidigt.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det framgår inte i självvärderingen om perspektivet tidigare följts upp inom forskarutbildningen i historia på ett systematiskt sätt, men det skedde i den nationella forskarskolans självvärdering 2016. Där framkom konkreta problem, som också föranlett åtgärder, men de berörde inte explicit Linnéuniversitetet. I arbetet med lika villkor, inom vilket ett jämställdhetsperspektiv finns beaktat, ska jämställdhetsindikatorer tas fram, men detta har ännu inte genomförts. Detta arbete sker på central nivå. Att systematiskt följa upp jämställdhetsarbetet inom forskarutbildningen i historia är något som bedömargruppen ser som ett utvecklingsområde.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)