Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms inte vara tillfredsställande.

Aspektområdet bedöms inte vara tillfredsställande vad gäller systematisk planering, uppföljning, kursutveckling och säkerställande av progressionen i doktorandernas arbete. En brist är den oklara formella ansvarsfördelningen.

Bedömargruppen ser att det saknas en tydlig handläggningsordning för etablerandet av nya kurser, Det saknas tydliga steg i processen och en tydlig ansvarsfördelning. Det saknas även tydliga riktlinjer och rutiner för uppföljning och ändringar av individuella studieplaner, vilket gör att handledarna kan agera på olika sätt gentemot doktoranderna. Detta gör att situationen för enskilda doktorander kan påverkas negativt.

En otydlig delegation mellan fakultet och institution, samt mellan de forskarutbildningsämnen som ingår i institutionen, gör att ansvarsfördelning för planering och uppföljning är oklar. Följden blir att uppföljning, åtgärder och återkoppling inte leder till att måluppfyllelsen för aspekterna forskarutbildningsmiljö och personal säkerställs och inte heller på ett tydligt sätt stärker kvaliteten i någon av de tre kunskapsformerna.

Bedömargruppen ser även att strukturen med stor handledarmakt till viss del kan förklara svagheterna i uppföljning och återkoppling.

Uppföljning med avseende på arbetslivets perspektiv sker genom lärosätets alumnundersökningar, doktorandbarometer och forskarskolans dialogmöten. Det genomförs systematiska uppföljningar för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen och jämställdhetsperspektivet har följt upp i den nationella forskarskolans utvärdering 2016. Bedömargruppen ser dock att ett systematiskt sätt att följa upp jämställdhetsarbetet inom forskarutbildningen i historia är något som är ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)