Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Historia - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-05-22
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Historia
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Doktoranderna utövar inflytande genom att vara representerade i beredningsorgan på universitets- och institutionsnivå, också i handledarkollegiet. Doktoranderna har möjlighet att framföra synpunkter och önskemål genom doktorandrepresentationen i handledarkollegiet och i utbildningsråd för forskarnivå. Doktoranderna finns också representerade inom Nationella forskarskolan i historiska studier, däremot är platsen i utbildningsrådet för forskarnivå vakant. Doktoranderna är också representerade i alla beslutande organ och i vissa beredande kommittéer och organ på fakultetsnivå, vilket borde säkra att doktoranderna har möjlighet att påverka och föra fram sitt perspektiv. Det framgår också att en doktorand har varit aktiv i framtagandet av nya allmänna studieplaner. I handledarkollegiet deltar två doktorandrepresentanter.

Av självvärderingen framgår det att lärosätet lägger stor vikt vid doktorandernas aktiva deltagande i utbildningens utveckling, och att de även ges möjlighet att undervisa och handleda på grundnivå.

Bedömargruppen anser dock att doktoranderna tar ett oproportionerligt stort ansvar för sin egen utbildningssituation, då det bland annat saknas tydliga riktlinjer och rutiner kring hur individuella studieplaner följs upp. De bristfälliga rutinerna kring uppföljningen av individuella studieplaner kan inverka negativt på enskilda doktoranders möjligheter att utveckla utbildningen.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

Det framgår i självvärderingen att det genomförs systematiska uppföljningar för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. På central nivå genomförs doktorandbarometern och inom den Nationella forskarskolan i historiska studier genomförs kontinuerligt utvärderingar. Alumnundersökningar har även genomförts som visat att nydisputerade fått arbete inom olika delar av akademin. Bedömargruppen ser dock en allvarlig brist i att doktorander deltar i diskussioner och bedömningar av andra doktoranders studieplaner i handledarkollegiet.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)