Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Psykologi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-03-21
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Psykologi och tillämpad psykologi
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

I självvärderingen framhålls att doktoranderna finns representerade på flera nivåer inom universitetet, samt att sådan representation ersätts i form av förlängd anställning. Vid intervjuerna framkom dock att ersättningen för sådant deltagande inte var helt känd för doktoranderna själva. Doktoranderna har även representation på institutionsnivå i handledarkollegiets möten. Minnesanteckningar från handledarkollegiets möten förmedlas till doktoranderna. Bedömargruppen ser det som positivt att studierektorn, sedan 2016, anordnar möten med doktoranderna ett par gånger per termin för att säkerställa tvåvägskommunikation med doktorandgruppen.

I självvärderingen lyfts det även fram att det funnits problem med doktorandernas arbetssituation och arbetsmiljö, samt att detta lett till att en ny allmän studieplan upprättats. Vidare har ett arbete för att utveckla och förbättra seminariernas struktur bedrivits.

Bedömargruppen ser det som positivt att det finns en medvetenhet kring problemen, samt att det skett ett arbete för att i görligaste mån åtgärda identifierade arbetsmiljöproblem som till exempel att forskarutbildningsmiljön blir lidande av att en del doktorander inte har någon arbetsplats vid universitetet, samt att det kan bli en ensam tillvaro för de doktorander som inte genomför sitt avhandlingsarbete inom ramen för befintliga forskningsprojekt. Det anges i självvärderingen att doktoranderna blivit mer positiva till sin situation, men exempel på hur saknas i texten.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

I underlaget nämns inte särskilt mycket om uppföljning av just doktorandinflytandet som sådant, även om det ges flera exempel på hur doktorander kan utöva inflytande över verksamheten. Emellertid genomförs då och då den lärosätesövergripande Doktorandbarometern, där en viss uppföljning också av doktorandinflytandet förefaller ske. Som ett resultat bland annat av sådan kritik som framkom från doktoranderna i samband med den senaste Doktorandbarometern, inrättades kontinuerliga doktorandmöten där problem och företeelser av olika slag kan dryftas. Denna åtgärd för ett utökat doktorandinflytande vidtogs alltså som ett resultat av Doktorandbarometern, varför denna kan sägas utgöra ett slags uppföljning av att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring av forskarutbildningen

Sammantaget bedöms doktorandernas perspektiv vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)