Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Textil materialteknik - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Högskolan i Borås
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Avseende aspektområdet miljö, resurser och område framgår att avgränsningen av forskarutbildningsämnet och dess koppling till den vetenskapliga grunden och beprövad erfarenhet är välmotiverad och adekvat. Handledargruppen med anställning på Högskolan i Borås är liten. De nya anställningarna av två professorer och en lektor är mycket behövliga, speciellt beaktande ämnets tvärvetenskapliga karaktär och den mycket låga publiceringsfrekvensen hos doktorandgruppen. Forskarutbildningsämnet har bara funnits en relativt kort tid och bedömargruppen menar att det är naturligt att det tar tid att bygga upp verksamheten. Tillgången till instrument har varit begränsad, men även här sker snabba positiva förändringar. Som en tydlig indikator på att dessa nyliga förändringar har haft en positiv effekt, så vill bedömargruppen se en klar ökning av antalet publicerade artiklar.

Bedömargruppen menar att det finns utmaningar när det gäller att bedöma aspektområdet utformning, genomförande och resultat eftersom det i underlagen framgår att det är en forskarutbildning i förändring. Ett exempel på detta är att Högskolan i Borås ger relativt få doktorandkurser inom sitt och angränsande forskningsområden och doktoranderna går kurser på andra högskolor. Sedan våren 2017 ges dock två obligatoriska ämneskurser. Ett annat exempel är att de instrumentella resurserna är bristande, men även här har lärosätet initierat åtgärder som bedömargruppen anser har goda förutsättningar att ge positiv effekt. Det framgår att doktoranderna får ta ansvar för sin egen utveckling men att det är svårt att leverera eftersom det finns en otydlighet avseende vad doktoranderna förväntas prestera och när. Det är otydligt för bedömargruppen hur utbildningen säkerställer att doktoranderna när examen utfärdas visar bred kunskap och förståelse inom forskarutbildningsämnet och för vetenskaplig metodik. Det framgår inte heller hur interaktionen doktorand-handledare stödjer att doktoranden utvecklas mot intellektuell självständighet och vetenskaplig redighet. Bedömargruppen menar att samspelet mellan handledare och doktorand behöver ges en fastare form.

För arbetslivets perspektiv saknas det doktorandkurser som ger studenten en generell lämplig kunskap och färdighet, förutom den pedagogikutbildning som ges. Högskolan i Borås anger att textilindustrin normalt sett inte anställer disputerade forskare och det råder osäkerhet om den framtida arbetsmarknaden då endast en person har disputerat inom ämnet. Institutionens kontakt med industrin och andra eventuella framtida arbetsgivare för doktoranderna verkar i nuläget vara otillräcklig och bedömargruppen menar att ett åtgärdsprogram behövs tas fram.

Doktoranderna finns representerade i nämnder och beslutande organ. Doktoranden har utvecklingssamtal med studierektor där det finns möjlighet att påverka utbildningen. Uppföljningen visar dock på att det saknas en tydlighet i struktur och genomförandet. Doktorander har också möjlighet att påverka innehållet i kurser. Det finns en skillnad mellan hur nyare och mer erfarna doktorander upplever graden av inflytande, där mer erfarna doktorander känner sig mindre involverade i hur forskarutbildningen utvecklas. De saknar en formell kommunikation kring utvecklingen av forskarutbildningen, vilket bedömargruppen instämmer med.

En styrgrupp som leds av rektorn arbetar med att ta fram handlingsplan för att jämställdhetsperspektivet ska införlivas i alla beslut och processer i hela verksamheten. Uppföljningar av jämställdhet sker och Högskolan i Borås visar enligt bedömargruppen på en god ambition inom jämställdhetsområdet med många konkreta åtgärder.

I underlagen beskrivs att Högskolan i Borås går från ett läge med svaga rutiner och bristande resurser, till ett läge där man ska ha infört "rätt rutiner" och införskaffat resurser inom ett år. Bedömargruppen menar att fokus bör ligga på vilka ändringar som ska genomföras och av vem och i vilken ordning. Bedömargruppen förstår att det tar tid att utveckla en ny utbildning men det behöver vidtas åtgärder för att utbildningen ska få en tillräcklig hög standard. Avslutningsvis rekommenderar bedömargruppen att de vidtagna åtgärderna löpande följs upp och utvärderas för att säkerställa att de har avsedd effekt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)