Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Textil materialteknik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2017-12-12
Lärosäte: Högskolan i Borås
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Textil-, gummi och polymermaterial
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Doktoranderna finns representerade i nämnder och beslutande organ, bl.a. i FoU-nämnden och rektors forskningsråd. Lokalt har doktoranderna ett inflytande på verksamheten i samband med utvecklingssamtal. Doktoranderna har två representanter i forskarutbildningsutskottet för textil materialteknik och är också representerade vid rekrytering till utannonserade doktorandtjänster. Möjligheten att ha inflytande över den individuella studieplanen beskrivs också som ett verktyg för delaktighet av doktoranderna.

Doktorander har möjlighet att påverka innehållet i kurser i och med de kursutvärderingar som genomförs samt i samtal med studierektor när det gäller kursutbudet. Exempelvis har utbudet av kurser utökats under 2017.

Utbildningen följs systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling men återkoppling sker inte till relevanta intressenter. Doktoranden kan påverka utbildningen genom regelbundna uppföljnings- och utvecklingssamtal. Det rör sig dels om ett årligt uppföljningsmöte med fokus på ISP där handledare och studierektor medverkar, men det sker även genom årliga utvecklingssamtal. Uppföljningen visar på att det saknas en tydlighet i struktur och genomförande. Det finns en skillnad mellan hur nyare och mer erfarna doktorander upplever graden av inflytande, där mer erfarna doktorander känner sig mindre involverade i hur forskarutbildningen utvecklas. De saknar en formell kommunikation kring utvecklingen av forskarutbildningen, vilket bedömargruppen instämmer med. Det beskrivs också i självvärderingen att uppföljningar visar att doktoranderna känner sig ensamma i sin roll och känner en press att prestera. Doktoranderna upplever det som positivt att få ta ansvar för sin egen utveckling, men att det finns svårigheter att leverera.

Sammantaget bedöms doktoranders perspektiv vara inte tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)