Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datalogi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Hög kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Kungl. Tekniska högskolan
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Tillfredsställande

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget vara tillfredsställande.

Självvärderingen och intervjuerna visar sammantaget att lärosätet säkrar en regelbunden och systematisk uppföljning av personalens kompetensutveckling såväl inom pedagogik, ledarskap och handledning som inom olika vetenskapliga ämnesområden. Forskningen vid Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC) är till största delen finansierad genom externa medel, vilket i sig innebär att en extern kvalitetsgranskning görs. När det gäller den systematiska uppföljningen av forskarmiljön, så utvärderade lärosätet sina olika forskningsmiljöer genom RAE (Research Assessment Exercise) både 2008 och 2012. Årliga enkäter till doktorander och medarbetare är ett annat exempel på systematisk uppföljning på lärosätesnivå där återkoppling från medarbetare också på forskarutbildningsmiljön kan ske.

Den individuella studieplanen är ett viktigt instrument för att följa upp doktorandernas arbete och resultat. Doktoranden ska regelmässigt redogöra för sina reflektioner avseende alla de tre kunskapsformerna i den individuella studieplanen, vilken uppdateras årligen och diskuteras under mötena mellan doktoranden och handledargruppen. Det finns också särskilda progressionsseminarier för att säkra doktorandernas progression när de fullgjort 30 procent, 50 procent och 80 procent av forskarutbildningen. Dessa seminarier avslutas normalt med att doktoranden skriver en rapport som utvärderas av handledarna, ibland i närvaro av en extern utvärderare. År 2014-2015 genomfördes en intern utvärdering av forskarutbildningen, benämnd "Forskarutbildningssatsningen". Ett exempel på åtgärder som vidtagits till följd av resultat från den utvärderingen är att samtliga forskarutbildnings-kurser har gjorts tillgängliga elektroniskt. Bedömargruppen anser sammanfattningsvis att det sker ett gediget arbete för att säkerställa och systematiskt följa upp studenternas kunskapsutveckling och måluppfyllelse.

Enligt den alumnenkät som KTH regelbundet skickar ut, får majoriteten av doktorerna arbeten inom akademin och det är också en akademisk karriär som forskarutbildningen främst förbereder doktoranderna för. Lärosätet följer sina tidigare doktorander efter examen på ett både formellt och mer informellt sätt. Genom dialog med strategiska samarbetspartners från industrin kan lärosätet identifiera styrkor och svagheter hos utbildningen samt förbättringsmöjligheter.

Den individuella studieplanen, mötena med handledargruppen och de så kallade progressionsseminarierna framhålls som viktiga inslag när det gäller säkerställandet av att utbildningen verkar för att doktoranderna tar en aktiv del i att utveckla utbildningen. Mötena mellan doktoranden och handledargruppen är i det här sammanhanget betydelsefulla eftersom de resulterar i en direkt återkoppling också till programansvarig. Det genomförs också lärosätesgemensamma medarbetarundersökningar regelbundet.

Alla lärosätesgemensamma undersökningar innefattar resultat och statistik uppdelade på kön. Några liknande systematiska uppföljningar inom Skolan för datavetenskap och kommunikation (CSC) eller inom den specifika inriktningen datavetenskap förefaller emellertid inte ske, varför uppföljning av jämställdhetsperspektivets integrering i utbildningen är att betrakta som ett utvecklingsområde.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)