Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datalogi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Doktoranders perspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Doktoranders perspektiv

Utbildningen verkar inte för att doktoranderna tar en aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser.

Enligt redogörelserna i den självvärdering som Stockholms universitet har lämnat har doktorander antagna till forskarutbildningen vid KTH inflytande över olika nivåer och aspekter av utbildningen, något som bekräftades under intervjuerna med Stockholms universitet vid vilka även personal från KTH deltog.

Det är dock inte möjligt att bedöma i vilken utsträckning det beskrivna inflytandet även gäller doktorander antagna vid Stockholms universitet, då sådana beskrivningar saknas i självvärderingen. Bedömarna menar att det saknas underlag som redogör för hur Stockholms universitet verkar för att doktorander inskrivna vid det egna lärosätet tar en aktiv del i arbetet med att utveckla sin utbildning och sina lärprocesser. Således är detta inte vederlagt och därmed otillfredsställande.

Utbildningen följs inte systematiskt upp för att säkerställa att doktorandinflytandet används i kvalitetssäkring och utveckling av utbildningen.

Det saknas beskrivningar över hur Stockholms universitet genomför systematisk uppföljning av utbildningen för att säkerställa doktorandinflytande. De beskrivningar som ges av KTH kan inte anses gälla för Stockholms universitet eftersom de bland annat relaterar till aktviteter på central, lärosätesgemensam nivå vid KTH.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)