Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Datalogi - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Uppföljning, åtgärder och återkoppling

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-26
Lärosäte: Stockholms universitet
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Datavetenskap
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Sammanvägd bedömning av bedömningsområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling

Aspektområdet uppföljning, åtgärder och återkoppling bedöms sammantaget inte vara tillfredsställande.

Det sker kontinuerlig kompetensutveckling av lärare och handledare vid Stockholms universitet. Däremot saknas det i underlaget beskrivningar över hur personalens sammantagna kompetens och kompetensutveckling följs upp på ett systematiskt sätt i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen. Följaktligen saknas också beskrivningar över hur resultaten av uppföljning omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling och huruvida de återkopplas till relevanta intressenter. I självvärderingen beskriver Stockholms universitet inte några strategier för att utifrån identifierade kompetensbehov rekrytera personal. Inte heller beskrivs rutiner och aktiviteter för att stödja nyanställda och underlätta deras integration. Den systematiska uppföljningen av handledarnas och lärarnas sammantagna kompetens och kompetensutveckling i syfte att främja hög kvalitet i utbildningen är inte heller tydligt beskriven av Stockholms universitet i självvärderingen.

Samma sak gäller den systematiska beskrivningen av forskarutbildningsmiljön vid Stockholms universitet. Det saknas beskrivningar över vem som ansvarar för doktorandutbildningen, vem som säkerställer att utbildningen, dess verksamhet och miljö bedrivs i linje med universitetets regler och riktlinjer samt hur lärosätet systematiskt arbetar med att säkerställa att viktiga relationer och samarbeten skapas och knyts till forskarutbildningsmiljön. Inte heller framgår det huruvida det finns regler och rutiner som på ett systematiskt sätt säkerställer en god psykisk och fysisk arbetsmiljö för anställda och doktorander.

När det gäller måluppfyllelse av kunskapsformerna kunskap och förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt finns det rutiner för regelbunden uppföljning och återkoppling på individnivå, genom till exempel handledning och;"de tre pelarna". Det saknas dock en redogörelse för hur Stockholms universitet genomför systematisk uppföljning av utbildningens utformning och genomförande i syfte att säkerställa måluppfyllelsen.

Det saknas också beskrivningar av systematiska uppföljningar som säkerställer att Stockholms universitets doktorandutbildning är användbar och förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv, att doktorander inskrivna vid universitetet tar aktiv del i arbetet med att utveckla utbildningen och lärprocesser samt att ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)