Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Pedagogik med inriktning mot specialpedagogik - licentiat- och doktorsexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik är nyinrättad och har endast en deltidsstuderande doktorand som är antagen mot licentiatexamen. Sedan tidigare finns en forskarutbildning i specialpedagogik med två aktiva doktorander som följer en tidigare studieplan. Den tidigare studieplanen är i sitt upplägg mycket lik den nyinrättade utbildning som granskas här. Den självvärdering som presenterats avser alltså i huvudsak planer. Planerna visar att upplägget liknar de två andra forskarutbildningar inom pedagogik som högskolan har.

Vad gäller de båda aspektområdena Miljö, resurser och område och Utformning, genomförande och resultat menar bedömargruppen att forskarutbildningsmiljön i nuvarande form och omfattning är alltför begränsad för att bredd och djup samt kvalitet och långsiktighet ska kunna anses säkerställd.

Forskarutbildningsämnets avgränsning och koppling till vetenskaplig grund och beprövad verksamhet är adekvat, liksom ämnets relation till området. Även om utbildningens handledargrupp bedöms som adekvat i förhållande till utbildningens nuvarande omfattning, bedöms handledargruppen vara alltför begränsad för att säkerställa kontinuitet. Faktum att endast en deltidsdoktorand med inriktning mot licentiatexamen deltar i utbildningen innebär en sårbarhet också på så sätt att det inte finns ett tillräckligt antal handledaruppdrag för eventuella kommande forskare och handledare. Högskolan har en omfattande verksamhet inom forskning och utbildning som knyter an till forskarutbildningsämnet. Det framgår dock inte på vilket sätt de forskningsaktiva lärare som finns inom högskolan och som verkar inom olika forskargrupper bidrar till just denna forskarutbildning. Forskarutbildningsmiljön för pedagogik med inriktning mot specialpedagogik framstår som mycket liten, och omfattningen framstår som otillräcklig för att kunna bedriva en forskarutbildning på en hög vetenskaplig nivå och med den bredd och långsiktighet som förutsätts. En god forskarutbildningsmiljö är inte säkerställd med en deltidsdoktorand med mycket begränsad fysisk närvaro. Även om det sedan tidigare finns två aktiva deltidsdoktorander i en angränsande forskarutbildning med i huvudsak samma inriktning, och även om det sker nära samverkan med de andra forskarutbildningarna, är det otydligt hur endast en deltidsdoktorand ska kunna bygga upp en forskaridentitet inom ramen för forskarutbildningen med inriktning mot specialpedagogik.

Lärosätets beskrivning av hur måluppfyllelse av kunskapsformerna ska säkerställas bedöms som adekvat och rimlig. Bedömargruppen ifrågasätter dock starkt huruvida detta är möjligt att genomföra med nuvarande förutsättningar vad gäller kunskapsformerna Färdighet och förmåga och Värderingsförmåga och förhållningssätt. Det krävs både en doktorandgrupp och fysisk närvaro i forskarutbildningsmiljön för att det ska vara möjligt att utveckla de efterfrågade färdigheterna och förmågorna samt uppnå måluppfyllelse. Utbildningen ger inte stöd för att tillsammans med andra doktorander inom forskarutbildningsämnet utveckla de efterfrågade förmågorna inom kunskapsformen färdighet och förmåga.

Bedömargruppen efterlyser en tydlig plan för att bygga upp och långsiktigt finansiera forskarutbildningen i pedagogik med inriktning mot specialpedagogik, så att den kan uppnå en stabilitet och uppfylla kraven på hög kvalitet.

Vad gäller de båda aspektområdena Miljö, resurser och område samt Utformning, genomförande och resultat menar bedömargruppen också att det finns uppenbara faror att doktorander med dubbla arbetsgivare kan få svårt att fullfölja avhandlingen inom utsatt tid. Bedömargruppen saknar en diskussion om denna problematik. Samtidigt är styrkan i utbildningen att den väl tillvaratar arbetslivsperspektivet, och att den förbereder doktoranderna för ett föränderligt arbetsliv inom olika samhällsområden. Doktorandperspektivet är tillvarataget genom medverkan i centrala organ och genom återkoppling till centrala företrädare för högskolan. Samtidigt påpekar högskolan i sin självvärdering att doktorandernas dubbla roller medför svårigheter att medverka i relevanta organ och sammanhang där doktoranders erfarenheter ska återföras till organisationen. Det faktum att det endast finns en deltidsstuderande doktorand gör också att utbildningen inte tillhandahåller en tillfredsställande doktorandmiljö där den studerande kan utveckla sina förmågor och färdigheter. Bedömargruppen finner att jämställdhetsperspektivet bevakas föredömligt, både för den egna organisationen och som ett akademiskt tema vad gäller val av forskningsproblem och perspektiv.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)