Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Pedagogik med inriktning mot specialpedagogik - licentiat- och doktorsexamen Bedömningsområde: Jämställdhetsperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2018-06-19
Lärosäte: Stiftelsen Högskolan i Jönköping
Typ av examen: Forskarnivå
Ämne: Pedagogik
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Jämställdhetsperspektiv

Ett jämställdhetsperspektiv är integrerat i utbildningens utformning och genomförande.

Självvärderingen ger en detaljerad beskrivning av hur arbetet med jämställdhet sker med utgångspunkt i den jämställdhetspolicy som gäller för högskolan. Jämställdhetsfrågor hålls levande i organisationen och bevakas när handledarkollegiet sätts samman, när betygsnämnden utses och i andra organisatoriska sammanhang. Självvärderingen visar också att jämställdheten bearbetas som en akademisk fråga och är en del av den högskolepedagogiska utbildningen och av kurser och seminarier, där man granskar kursinnehåll, val av forskningsproblem och forskningsansatser ur ett jämställdhetsperspektiv. Bedömargruppen ser detta som goda exempel och menar att självvärderingen ger en övertygande bild av att jämställdhetsperspektivet är integrerat i såväl utbildningen som i forskningen.

Systematisk uppföljning görs för att säkerställa att utbildningens utformning och genomförande främjar jämställdhet. Resultaten av uppföljning omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling och återkoppling sker till relevanta intressenter.

HLK:s ledning och utbildningsledaren är ansvariga för att vid behov sätta in åtgärder för att främja jämställdhet i utbildningen. Det gäller till exempel kursutbudet, kursplanearbetet, seminarier och frågor som berör handledarkollegiets arbete. Vidare nämns att utbildningsledaren tar upp jämställdhetsfrågor i de individuella samtal som hen har med doktoranderna, och att utbildningsledaren och handledarkollegiet tillsammans diskuterar behov av åtgärder och utvecklingsinsatser. Totalt sett finner bedömargruppen att förutsättningarna är goda för en systematisk uppföljning av jämställdhetsperspektivet i utbildningen.

Sammantaget bedöms jämställdhetsperspektivet vara tillfredsställande.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)