Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Lärarkårens sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens överensstämmer med och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Det finns en vetenskaplig och professionsinriktad miljö för utbildningen, vilket ger ett gott och kreativt utbildningssammanhang för studenterna. Bedömargruppen vill som ett gott exempel lyfta fram de starka forskningsmiljöer som är kopplade till utbildningen. Lärosätet använder hela lärosätets kompetenser. Vidare har lärosätet hög kompetens när det gäller disputerad personal som forskar inom förskoleområdet. Studenterna kommer nära denna forskningskontext, vilket de har användning för både i utbildningen och i det kommande yrket. Bedömargruppen ser det som en styrka och ett gott exempel att utbildningens ledningsfunktion, alltså programledaruppdraget, kräver en disputerad person med professionskompetens från förskola eller förskoleklass. Det stärker såväl forskningsanknytningen som professionsanknytningen i utbildningen. Ett utvecklingsområde som bedömargruppen vill lyfta fram är att minska andelen tidsbegränsade anställningar. Det skulle kunna bidra till att förbättra kontinuiteten och realisera de kort- och långsiktiga planerna på att rekrytera disputerad personal men professionskompetens. Det skulle också kunna bidra till att öka professionskompetensen hos lärarna i ämneskurserna. Ett annat utvecklingsområde är att säkerställa handledarkompetensen genom utbildning för handledare.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Lärosätets utformning och genomförande av utbildningen bedöms möjliggöra och säkerställa att studenterna när examen utfärdas har de kunskaper och den förståelse inom det förskolepedagogiska området och ämnesområden som yrkesutövningen kräver. Bedömargruppen ser positivt på lärosätets arbete med att matcha handledarkompetensen vid självständiga arbeten, men rekommenderar lärosätet att göra en översyn och påbörja utveckling av kravnivåerna för de självständiga arbetena. Det gäller särskilt studenternas kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete och att fortsätta med det påbörjade utvecklingsarbetet kring kvantitativa forskningsmetoder. Ytterligare ett utvecklingsområde är att tydliggöra relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

Vidare möjliggör och säkerställer utbildningen examensmålen för kunskapsformen Färdighet och förmåga. En styrka i utbildningen är lärosätets konstruktiva länkning mellan examensmål, lärandemål, lärandeaktivitet, examination och bedömningskriterier, samt att man har byggt in flera progressionslinjer i utbildningen. Lärosätet har redan identifierat metodik och undervisning i förskolan som utvecklingsområden, och bedömargruppen instämmer i att detta bör bli mer framträdande i utbildningens kursplaner.

Utbildningen uppnår måluppfyllelse för kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt. Studenterna övar och utvecklar sin förmåga att i det pedagogiska arbetet göra relevanta bedömningar och värderingar utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Arbetet med frågor om hållbar utveckling bedöms vara ett av lärosätets styrkeområden. De flesta av utbildningens kurser är hållbarhetsmärkta eller hållbarhetsfokuserade. Jämställdhetsperspektivet genomsyrar hela utbildningen, inklusive dess innehåll. Det finns exempel på att frågor som relaterar till jämställdhet i utbildningens innehåll har ingått i systematiska utvärderingar av utbildningen, och lärosätet har drivit ett pilotprojekt för att kartlägga utbildningens jämställdhetsarbete. För att säkerställa måluppfyllelsen kvalitetsgranskar man och följer upp utbildningen, och resultatet omsätts sedan i åtgärder för att utveckla kvaliteten. Lärosätet verkar för att studenterna genomför sin utbildning inom den planerade studietiden.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna har goda möjligheter till reellt inflytande genom medverkan i lärosätets beredande och beslutande organ på kurs-, program-, institutions- och fakultetsnivå.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Utbildningen är utformad på ett sådant sätt att den beaktar ett arbetslivsperspektiv. Studenterna förbereds väl för yrkeslivets krav och för de förändringar som pågår inom yrket. Samverkan med aktörer från det omgivande samhället samt samarbete med övningsförskolor är centralt för lärosätet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)