Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan
Arbetsliv och samverkan
Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.
Av självvärderingen och intervjuerna framgår att det bland annat är i den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU:n) som utbildningens användbarhet prövas, säkras och utvecklas. Det framkommer också att det finns utvecklade former för företrädare för arbetslivsperspektivet att inverka på utbildningens utformning och studenternas anställbarhet. Utbildningen har relevant samverkan med aktörer från det omgivande samhället. Detta tar sig uttryck i engagemang i programrådet och i hur man har organiserat VFU:n, men också via aktörer som i olika utsträckning undervisar i utbildningen.
Som ett led i att höja kvaliteten i lärarutbildningarnas VFU deltar lärosätet i övningsförskoleprojektet (2014-2019). Lärosätet har också arrangerat en modell med 20 fasta övningsförskoleområden som involveras i utbildningens VFU. Modellen framstår som välstrukturerad och beprövad. Erfarenheterna och kunskaperna från övningsförskoleprojektet används i utbildningen.
Arbetsliv och samverkan
Tillfredsställande
Utbildningen är utformad på ett sådant sätt att arbetslivsperspektivet beaktas. Studenterna förbereds väl för yrkeslivets krav samt för de förändringar som pågår inom yrket. Utbildningen har etablerade kontakter och samverkansformer med flera aktörer och skolhuvudmän. Lärosätet har en välfungerande organisation för den verksamhetsförlagda utbildningen vid övningsförskolorna.