Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Göteborgs universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

I självvärderingen och vid intervjuerna framkom att lärosätet verkar för studentinflytande i utbildningens systematiska kvalitetsuppföljning. Det innebär att studenterna har en aktiv roll på kurs-, program-, institutions- och fakultetsnivå. Studenterna medverkar i såväl beredande som beslutande organ och har därmed möjlighet att delta i utvecklingen av utbildningen. Studenterna utser själva sina representanter till formella organ, men det framgår i självvärderingen att det är svårt att besätta alla platser. Problematiken har uppmärksammats både hos programledning och studentorganisationer och det finns ambitioner att arbeta fram en gemensam lösning.

Vidare redogör lärosätet för de studentdialoger och studentstödjande verksamheter som utbildningen erbjuder för att studenterna ska kunna påverka sin pågående utbildning. Kursrapporter och programrapporter fungerar som informationskanaler för att ge studenterna återkoppling om de eventuella åtgärder som genomförs i utbildningen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studenterna får på ett tillfredsställande sätt möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det sker på kurs-, program-, institutions- och fakultetsnivå. Problematiken att besätta alla platser med studentrepresentanter har uppmärksammats både hos programledning och studentorganisationer, och det finns ambitioner att arbeta fram en gemensam lösning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)