Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Lärosätet bedöms ha en välorganiserad utbildning med god struktur och medveten verksamhet med fokus på kvalitet och innovation som går hand i hand med samhällets utveckling och behov av yrkeskunniga förskollärare. Förutsättningarna bedöms som tillfredsställande när det gäller personal och utbildningsmiljö. Som ett gott exempel vill bedömargruppen särskilt lyfta fram att utbildningen är uppbyggd utifrån de tre perspektiven yrke, ämne och forskning. Även lärarlagens sammansättning av dessa olika kompetenser säkerställer de tre perspektiven.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Utbildningen sammanfogar på ett utmärkt sätt yrke, ämne och forskning. Studenterna får rikligt med tillfällen att på olika sätt utveckla de kunskaper, färdigheter och förmågor samt den värderingsförmåga och de förhållningssätt som är nödvändiga för yrkesutövningen. Lärosätet ger distinkta beskrivningar av hur utbildningens ämnesinnehåll, lärandeaktiviteter och examinationer möjliggör och säkerställer studenternas måluppfyllelse i de tre kunskapsformerna. Bedömargruppen uppmuntrar dock lärosätet att förtydliga progressionsnivåerna eftersom de är något vagt formulerade, och att fortsätta utvecklingsarbetet för att öka måluppfyllelsen i de självständiga arbetena. Vidare föreslår bedömargruppen att lärosätet synliggör metodik som innehåll i utbildningen och ser över tydligheten i bedömningskriterierna.

Hållbar utveckling är ett profilområde för utbildningen och lärandemålen är tydliga utifrån värderingsförmåga och förhållningssätt. Som ett gott exempel vill bedömargruppen särskilt framhålla att utbildningen använder skönlitteratur för att analysera social hållbarhet. Lärosätet har systematiskt utvecklat hur jämställdhetsperspektivet beskrivs och synliggörs i kursplanerna för att i mål, genomförande och examinationer visa hur jämställdhetsperspektivet integreras i olika kurser. Vidare finns lärandemål som innefattar jämställdhet, vilket gör att säkerställandet av jämställdhetsperspektivet inte tappas bort. Det kan annars kan vara en risk när jämställdhet är en integrerad del i utbildningen. Vidare har lärosätet ett välutvecklat kvalitetssystem för systematisk utvärdering och uppföljning. Man har också strategier för att studenterna ska genomföra utbildningen inom den planerade studietiden.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna har goda möjligheter att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Det kan de göra dels genom det centrala kvalitetssäkringssystemet, dels genom systematiskt kvalitetsarbete på kursnivå. Lärosätet har också ett studentaktivt arbetssätt som underlättas av korta kommunikationsvägar mellan lärare och student.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Arbetslivsperspektivet genomsyrar utbildningen och det finns inslag av verksamhetsförlagd utbildning inom i stort sett varje kurs. Organisationen av den verksamhetsförlagda utbildningen bedöms som välfungerande, och det verkar finnas ett ömsesidigt utbyte mellan lärosätet och det omgivande samhället.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)