Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Kristianstad
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Utifrån det samlade underlaget gör bedömargruppen bedömningen att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Sammanlänkningen mellan yrke, ämne och forskning, som betonas i både intervjuer och i självvärderingen, visar att arbetslivsperspektivet har en stark position i utbildningen. Inom utbildningen ordnas också olika forum där man diskuterar arbetslivsperspektivet. Ett gott exempel på ett sådant forum är referensgruppen. I referensgruppen deltar ett tiotal handledare inom den verksamhetsförlagda utbildningen, som utifrån beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund bidrar till att utveckla såväl den verksamhetsförlagda som den högskoleförlagda utbildningen. Arbetslivsperspektivet genomsyrar också utbildningen i och med att det finns inslag av verksamhetsförlagd utbildning under alla terminer utom en.

Lärosätet bedöms ha en väl inarbetad organisation för den verksamhetsförlagda utbildningen och en nära kontakt med omgivande förskolor. Handledare erbjuds handledarutbildning. I självvärderingen framkommer en bild av ett givande och tagande mellan lärosätet och de omgivande förskolorna. Verksamma förskollärare bidrar på olika sätt till utbildningens utveckling, och lärosätet bidrar till att utveckla förskoleverksamheten genom exempelvis den årliga inspirationsdagen. Även pågående praktiknära forskning bidrar till att utveckla verksamheten.

Lärosätet bedöms också svara mot samhällets krav på fler utbildade förskollärare genom att erbjuda en distansutbildning för barnskötare med möjlighet till validering. Det är ett sätt att tillvarata kompetens och möta den allt större efterfrågan på förskollärare.

Alumnverksamheten är i sin linda och beskrivs av lärosätet som ett utvecklingsområde för att skapa ytterligare forum för möten mellan studenter och yrkesverksamma. Bedömargruppen uppmuntrar fortsatt arbete på den inslagna banan.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen bedöms vara utformad och genomföras på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället. Enligt bedömargruppen har arbetslivsperspektivet en tydlig plats i utbildningen, vilket betoningen på sammanlänkningen mellan yrke, ämne och forskning vittnar om. Utbildningen har kontinuerliga inslag av olika forum som fokuserar på arbetslivsperspektivet. Arbetslivsperspektivet genomsyrar också utbildningen i och med att det finns inslag av verksamhetsförlagd utbildning (VFU) under alla terminer utom en.

Lärosätet bedöms ha en väl inarbetad organisation för VFU och en nära kontakt med omgivande förskolor där yrkesverksamma, studenter och lärare möts och bidrar till att utveckla både den beprövade erfarenheten och den vetenskapliga grunden i såväl verksamhetsförlagd som högskoleförlagd utbildning. Även pågående praktiknära forskning bidrar till att utveckla verksamheten.

Lärosätet svarar också mot samhällets krav på fler utbildade förskollärare. Detta gör man genom att erbjuda utbildning för barnskötare på distans och med möjlighet till validering.

Alumnverksamhet håller på att utvecklas och bedömargruppen uppmuntrar lärosätet att fortsätta det påbörjade arbetet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)