Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen noterar att den vetenskapliga kompetensen är stark bland lärarna i utbildningen, och att det finns en stark professionsanknytning i lärarkärnan. Vidare noterar bedömargruppen arbetet med att erbjuda platsförlagda handledarkurser för att underlätta för handledare att genomgå handledarutbildning. Det finns en för utbildningen relevant vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Lärarnas och forskarnas sätt att arbeta tillsammans med utbildningens forskningsanknytning bedöms som en styrka i och med att forskare, lärare, studenter och det omgivande samhället involveras i forskningsprojekten.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande. Bedömargruppen menar att lärosätet möjliggör men inte säkerställer att studenterna har kunskap och förståelse inom det förskolepedagogiska området och ämnesområdet respektive visar tillräckliga kunskaper inom aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete. Lärosätet behöver genomföra de utvecklingsarbeten och åtgärder som lärosätet beskriver i självvärderingen och i intervjuerna för att säkerställa studenternas kunskaper framöver.

När det gäller kunskapsformen Färdighet och förmåga möjliggör utbildningen, men säkerställer inte, förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera, granska och reflektera över egna och andras forskningsresultat. De självständiga arbetena visar att studenterna har svårt att göra djupare analyser och använda dessa för kunskapsutveckling. Däremot bedöms utbildningen både möjliggöra och säkerställa måluppfyllelse när det gäller examensmålen om att tillämpa förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik samt när det gäller examensmålet om förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisning. Det utvecklingsarbete med konstruktiv länkning mellan examensmål, kursmål, aktiviteter och examination som lärosätet har genomfört inom den verksamhetsförlagda utbildningen har gett goda resultat. Ett fortsatt arbete med konstruktiv länkning i hela utbildningen mellan kursinnehåll, kursmål och examination inklusive tydliga bedömningskriterier vill bedömargruppen lyfta fram som ett viktigt utvecklingsarbete för lärosätet för att hålla en hög kvalitet på utbildningen.

Lärosätet som helhet arbetar med jämställdhetsintegrering på ett systematiskt sätt på alla nivåer i verksamheten, vilket ger avtryck också i förskollärarutbildningen. Lärosätet har till exempel upprättat handlingsplaner som bland annat innebär att samtliga salstentor nu bedöms anonymt. Lärosätet har också anordnat pedagogiska dagar för anställda som i förlängningen har påverkat innehållet i utbildningen. Det ser bedömargruppen som ett gott exempel. Inom bedömningsområdet Uppföljning, åtgärder och återkoppling menar bedömargruppen att det finns ett tillfredsställande kvalitetsarbete där lärosätet identifierar relevanta svagheter. När lärosätet identifierar en svaghet sätter man igång ett arbete för att utveckla utbildningen. Resultat och åtgärder återkopplas till berörda intressenter, men detta kan förtydligas vilket lärosätet också arbetar med.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Ett gott exempel på studentinflytande är de forsknings- och utvecklingsprojekt som lärosätet har genomfört. Studenternas erfarenheter från projektet presenterades på flera nivåer och påverkade tydligt utbildningens utveckling.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Lärosätets arbete med samverkan är god och det finns flera goda exempel på hur samverkan med det omgivande samhället ser ut. Ett nära samarbete med förskolorna inom den verksamhetsförlagda utbildningen skapar möjligheter att forma utbildningen så att studenterna utvecklar beredskap och förmåga att möta förändringar i arbetslivet. De tre områden som lärosätet har identifierat som utvecklingsområden är digitalisering, att leda vuxna och alumnperspektiv. Dessa framstår som aktuella och relevanta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)