Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingens lärartabell bedöms antalet lärare vara adekvat i relation till utbildningen. Under lärosätesintervjuerna framgick det att hälften av den totala lärargruppen ingår i den lärarkärna som står för merparten av undervisningen. Lärarna ansvarar parvis för en eller två kurser, men undervisar också inom olika moment under övriga kurser utifrån sin expertis. Det gör att studenterna träffar samma lärare återkommande under utbildningen. Detta bedöms skapa en närhet till studenterna och möjlighet att arbeta fram en tydlig progression inom olika områden, vilket bedöms som en styrka. En annan styrka är att de lärare som ingår i kärnan är utbildade förskollärare. En femtedel av dem är också disputerade. Det skapar en förankring till förskoleverksamheten, vilket också ses som en styrka. Mer än hälften av lärarna är disputerade vilket ger en vetenskaplig bredd. Sammantaget bedöms därför både den vetenskapliga och den professionsrelaterade kompetensen vara tillfredsställande.

Enligt lärosätet ska alla lärare ha högskolepedagogisk kompetens om minst 15 högskolepoäng. Nyanställda som inte har denna kompetens får gå kurser för att säkerställa den pedagogiska kompetensen i utbildningen.

Det finns lika många handledare inom den verksamhetsförlagda utbildningen som antalet studenter. Eftersom alla handledare inte har genomgått handledarutbildning erbjuder lärosätet platsförlagd utbildning för handledare i samarbetskommunerna. På så sätt underlättar man för fler att gå, vilket kvalitetssäkrar den verksamhetsförlagda delen av utbildningen.

I självvärderingen beskriver lärosätet att man satsar på att fler ska få möjlighet till docentmeritering. Det visar på lärosätets långsiktiga planering. Lärosätet strävar också efter att rekrytera fler lektorer. Under lärosätesintervjuerna framgick att det finns långsiktiga planer på att anställa fler vetenskapligt skolade lärare, till exempel genom att forskarutbilda sina egna adjunkter och genom att anställa postdoktorer. De flesta lärare är tillsvidareanställda. Endast en liten del har visstidsanställningar, vilket också visar på att lärosätet långsiktigt säkerställer kompetenserna inom utbildningen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen beskriver lärosätet tre dimensioner av den forskningsanknutna utbildningsmiljön: forskningsverksamma lärare, vetenskapligt innehåll i kursstoff och den vetenskapliga hållning som studenterna lär sig. Lärosätet gjorde under höstterminen 2016 en avstämning för att säkra att alla kurser utgår utifrån dessa tre dimensioner. Lärosätet uppmuntrar att lärare och forskare genomför forskning och utvecklingsarbete i samverkan. Ett bra exempel på hur detta går till beskrivs i självvärderingen och innebär att professorerna har i uppdrag att stödja lärarkollegor i deras forskningsmeritering. Detta sker genom att professorerna leder forskningsprojekt och forskningsgrupper där lärarkollegor och studenter engageras i forskningsarbetet. Mötesplatser för forskningssamtal och spridning av forskningsresultat skapas genom seminarieverksamhet, avdelningsmöten och genom en årlig forskningskonferens. De exempel som lärosätet ger i självvärderingen på forskningsprojekt, där adjunkter, lärare och studenter involveras, fokuserar på professionen: praktiknära förskolepedagogik, matematikdidaktik, svenska som andraspråk, digitalisering, hållbar utveckling i förskolan samt övergångar mellan förskola och skola.

Lärosätet har under de senaste åren arbetat med att utveckla utbildningens forskningsanknytning. Utvecklingsarbetet har resulterat i rekrytering av seniora forskare, interna satsningar på adjunkter som genomgår forskarutbildning och de interna forskningsprojekt som redan har nämnts. Lärarnas och forskarnas sätt att arbeta tillsammans med utbildningens forskningsanknytning bedöms som en styrka.

Den professionsinriktade miljön beskrevs under lärosätesintervjuerna, där också profilen inom arbetsintegrerat lärande lyftes fram. Lärosätet menar att kunskap inte bara skapas i akademin utan i samverkan med det omgivande samhället. Forskning görs tillsammans, inte hierarkiskt. Konkret innebär det att forskarna formulerar forskningsfrågor tillsammans med praktiken. De självständiga arbetenas innehåll kan också väckas ur verksamheternas behov.

Sammantaget visar självvärderingen och intervjuerna att utbildningsmiljön ger goda förutsättningar för en utbildning av hög kvalitet. Bedömargruppen menar att de tre dimensionerna som inkluderar forskande lärare, vetenskapligt innehåll och vetenskapligt förhållningssätt är en styrka. Att professorer engagerar sig i såväl utbildning som i forskning i samverkan med lärare, studenter och det omgivande samhället ses också som en styrka.

Förutsättningar

Tillfredsställande

Bedömargruppen konstaterar sammanfattningsvis att antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Bedömargruppen noterar att den vetenskapliga kompetensen är stark bland lärarna i utbildningen och att det finns en stark professionsanknytning i lärarkärnan. Vidare noterar bedömargruppen arbetet med att erbjuda platsförlagda handledarkurser för att underlätta för handledare att genomgå handledarutbildning.

Utbildningen är knuten till en vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Lärosätet har under de senaste åren arbetat med att utveckla utbildningens forskningsanknytning. Lärarnas och forskarnas sätt att arbeta tillsammans med forskningsanknytningen i utbildningen bedöms som en styrka i och med att forskare, lärare, studenter och det omgivande samhället involveras i forskningsprojekten.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)