Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet har en särskild inriktning mot arbetsintegrerat lärande, vilket betyder att man bedriver forskning inom området och har fått i uppdrag av regeringen att utveckla arbetet inom området. Av självvärderingen framgår att det finns en ambition att studenterna ska få med sig långsiktiga, hållbara kunskaper som fungerar även utanför utbildningen i ett föränderligt arbetsliv. Därför uppmärksammar utbildningen förändringar i förskollärarens yrkesroll såsom digitaliseringen och ett ökat krav på förmågan att leda arbetslag.

Med samverkan menar lärosätet ett ömsesidigt utbyte av kunskap, kompetens och lärande i möte mellan akademi, arbetsliv och det omgivande samhället. Bedömargruppen noterar att det finns ett nära samarbete med förskolorna inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU), vilket synliggörs i beskrivningar av speciella dagar där huvudmän och VFU-handledare bjuds in till konferens. Under sådana dagar ger lärosätet föreläsningar om handledaruppdraget och om goda exempel på handledararbete. Man genomför också möten under konferenserna för att forma ett gemensamt språk kring bedömningsdokumenten. Andra mötesplatser är när lärosätet anordnar en arbetsmarknadsdag där studenterna får möjlighet att träffa verksamhetsrepresentanter. Yrkesverksamma förskollärare ger också miniföreläsningar under utbildningens pågående kurser.

Lärosätet samarbetar även med förskolor i området för att matcha de frågeställningar som finns i verksamheterna med studenternas studier. Regionalt utvecklingscentrum (RUC) beskrivs som en viktig funktion i samverkan med det omgivande samhället. RUC arbetar med samverkansfrågor inom utbildning och forskning, organiserar kompetensutvecklingsinsatser för lärare och fungerar som en länk mellan förskolor och forskning. Centrumet fungerar också som en brygga mellan regionens verksamheter, utbildningen och forskningen. Tre utvecklingsområden som lärosätet beskriver i självvärderingen är digitalisering, att leda vuxna och alumnperspektivet. Inom digitalisering pågår flera mindre utvecklingsarbeten och en större satsning under 2018-¿2023. Även inom alumnperspektivet har lärosätet startat ett projekt.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Den sammanfattande bedömningen av bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan är att lärosätets arbete med samverkan är god. I självvärderingen finns flera goda exempel på hur samverkan med det omgivande samhället kan se ut. Ett nära samarbete med förskolor inom den verksamhetsförlagda utbildningen skapar möjligheter att utforma utbildningen så att studenterna utvecklar beredskap och förmåga att möta förändringar i arbetslivet. De tre områden som lärosätet har identifierat som utvecklingsområden är digitalisering, att leda vuxna och alumnperspektivet. Utvecklingsområdena framstår som aktuella och relevanta.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)