Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan Väst
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Enligt självvärderingen får studenterna formellt möjlighet att utveckla utbildningen genom att delta i anonyma och individuella kursvärderingar. Eftersom svarsfrekvensen är låg har lärosätet lagt till kompletterande kursvärderingar på vissa kurser, och många utvärderingar görs under undervisningspassen. Dessa kompletterande kursvärderingar är både muntliga och skriftliga respektive formativa och summativa. Studenterna får också möjlighet att göra en individuell programvärdering efter studietiden. Andra mer informella sätt för studenterna att utveckla utbildningen är genom studentdialoger, där studenterna gruppvis träffar programansvarig och några lärare.

Ett formellt sätt för studenterna att påverka är bland annat genom studentrepresentanter i programrådet. Studentrepresentanter deltar även i kvalitetskonferenser. Avdelningschef, programansvarig och prefekt har också en dialog med kårstyrelsens företrädare. I självvärderingen påpekar lärosätet dessutom att utbildningens begränsade storlek gör det lätt för studenterna att komma i kontakt med lärare. Det ger studenterna möjlighet att påverka utbildningen även i vardagen.

Ett gott exempel på studentinflytande är de forsknings- och utvecklingsprojekt som lärosätet har genomfört. I tre projekt har studenter fått dela med sig av hur de har upplevt undervisningen om jämställdhet, hur de har förstått teoretisk kunskap och hur de har upplevt stress i utbildningen. Resultaten har sedan presenterats på programmöten och vid den årliga forskningskonferensen. Projekten har också lett till åtgärder i form av förändrat kursinnehåll och förändrat upplägg av utbildningen, till exempel genom nya undervisningspass, nya examinationsformer och en förändrad struktur för att utveckla studenternas vetenskapliga progression.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Den sammanfattande bedömningen av bedömningsområdet Studentperspektiv är att studenterna får möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande. Detta kan studenterna göra både formellt och informellt på såväl kursnivå som program-, institutions- och fakultetsnivå.

Ett gott exempel på studentinflytande är de forsknings- och utvecklingsprojekt som lärosätet har genomfört. I projekten har studenter fått dela med sig av hur de har upplevt undervisning om jämställdhet, hur de har förstått teoretisk kunskap och hur de har upplevt stress i utbildningen. Resultaten har lett till förändringar i utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)