Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningens kvalitet är ifrågasatt.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Lärosätet presenterar en kritisk och genomtänkt analys och värdering av sina förutsättningar inom personal och utbildningsmiljö. Personalens vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens bedöms i ett helhetsperspektiv vara adekvat. På kort sikt finns vissa brister såväl inom vetenskaplig kompetens som inom förskolepedagogik och professionskompetens. Genom ett antal inrättade doktorandtjänster och både planerade och genomförda nyrekryteringar avser lärosätet att på sikt åtgärda dessa brister. Bedömargruppen anser dock att det är nödvändigt att lärosätet inventerar professionskompetenserna i lärargruppen och arbetar vidare med att öka den formella vetenskapliga och yrkesprofessionella kompetensen bland flera av de undervisande lärarna i utbildningen.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som inte tillfredsställande.

Bedömargruppen gör utifrån samtliga underlag bedömningen att utbildningen inte möjliggör och inte säkerställer genom utformning, genomförande och examination att studenterna vid examen visar kännedom om vetenskapliga forskningsmetoder, vetenskapsteori samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet. Bedömargruppen ser det därför som nödvändigt att lärosätet vidtar åtgärder för att avhjälpa dessa brister så att måluppfyllelsen i denna del av examensmålet säkerställs.

Utbildningen möjliggör och säkerställer genom utformning, genomförande och examination att studenterna vid examen visar kunskaper, färdighet och förmågor samt värderingsförmåga och förhållningssätt inom de övriga examensmål som är föremål för granskningen. Utbildningen följs upp systematiskt och uppföljningens resultat omsätts i åtgärder för kvalitetsutveckling. Återkoppling sker till relevanta intressenter. Utbildningens utformning och genomförande främjar studenternas lärande, erbjuder studenterna en aktiv roll i lärandeprocesserna och verkar för att studenterna genomför sin utbildning inom den planerade studietiden.

Progressionen i utbildningen är väl genomtänkt, vilket matrisen för den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) är ett tydligt exempel på. Det finns också en systematisk utvärderings- och uppföljningsprocess som bedömargruppen vill lyfta fram som en styrka hos lärosätet. Utbildningen bedöms ha ett studentnära perspektiv där studenterna blir sedda och hörda. Lärosätet bör enligt bedömargruppen fortsätta sitt arbete med att tydliggöra sambandet mellan examensmål, kursmål, innehåll, examination och bedömning. Lärosätet behöver också fortsatt utveckla det arbete man har påbörjat inom jämställdhet och hållbar utveckling.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, såväl formellt som informellt. Det formella studentinflytandet innebär att studenterna har möjlighet att bli invalda i nämnd, styrelse och råd. De kan också ha en aktiv roll i kursutvecklingen genom kursvärderingar. Det informella studentinflytandet innebär vardaglig kontakt med kursansvarig eller undervisande lärare.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Det forskningssamarbete som finns mellan flera olika lärosäten och den närhet till praktiken som dessa projekt leder till är en tillgång i utbildningen för såväl studenter som forskande lärare, både inom och utanför lärosätet. Studenterna har sina VFU-placeringar på samma ställe under hela utbildningen. Bedömargruppen anser därför att lärosätet behöver fortsätta att utveckla arbetet med att få studenterna att utnyttja möjligheten till så kallade utflykter till andra förskolor under sin utbildning. Detta skulle erbjuda studenterna större möjlighet att utveckla beredskap för att möta förändringar i arbetslivet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)