Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Lärargruppens kärna består av ett mindre antal lektorer och adjunkter med förskollärarbakgrund som alla har en stor andel undervisningstid i utbildningen. När det gäller den sammantagna vetenskapliga kompetensen underbyggs bedömningen av att lärosätet har valt att inrätta flera doktorandanställningar med planen att dessa kommer att stärka den vetenskapliga miljön framöver inom förskolepedagogik. Lärosätet satsar särskilt på att dessa doktorander ska bli klara, och på att försöka nyrekrytera personal. På kort sikt är det ett problem att det saknas lärarresurser med vetenskaplig kompetens, men bedömargruppen anser att den plan som finns med doktorander och försök till ytterligare nyrekryteringar är rimlig för att stärka kompetensen hos personalen. Vid intervjuerna redogjorde också lärosätet för de tre nya rekryteringar av lektorer som har blivit klara under hösten 2018.

Professionskompetensen bedöms utifrån det samlade underlaget vara adekvat. Det framkommer visserligen i lärartabellen att det i dagsläget finns ett mindre antal lektorer och adjunkter med förskollärarbakgrund, och vid intervjun framkom att de lektorer och den professor som är på gång att anställas antagligen inte kommer att ha specifik förskolepedagogisk professionskompetens. Samtidigt visar lärartabellen att det är de lektorer och adjunkter som har professionskompetens som har mest undervisningstid i förskollärarutbildningen.

När det gäller den pedagogiska kompetensen beskriver lärosätet att man erbjuder kurser inom högskolepedagogik och didaktik. Dessa görs möjliga genom lärares enskilda kompetensutvecklingstid. Lärosätet erbjuder också kurser i handledning, bedömning och lärarutbildningens organisation och innehåll för de lokala lärarutbildare (LLU) som studenterna möter under sin verksamhetsförlagda utbildning.

Sammanfattningsvis rekommenderar bedömargruppen att lärosätet inventerar professionskompetenserna i lärargruppen och arbetar vidare med att öka den formella vetenskapliga och yrkesprofessionella kompetensen bland flera av de undervisande lärarna i utbildningen.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

I självvärderingen beskriver lärosätet forskningsmiljön och planer för att utveckla miljön utifrån personalresurser, kompetens och strategiska satsningar. Detta görs på ett relevant sätt enligt bedömargruppen. Utvecklingen handlar exempelvis om att man har tilldelat strategiska medel till forskning som är relevant för förskollärarutbildningen. Vid intervjuerna gav lärosätet även en kort presentation av den utbildningsmiljö som distansstudenterna möter.

Utbildningsvetenskaplig forskning kopplad till förskolan bedrivs inom forskningsmiljön Early Childhood Education, där undervisning och forskning relateras till varandra. Studenterna får också från starten av utbildningen tillägna sig ett forskande arbetssätt. Forskande handledare i det självständiga arbetet relateras till studenternas ämnesval. Ett annat gott exempel är projektet Nätbaserat lärande där forskare och adjunkter är verksamma. Projektet syftar till att implementera nya digitala tekniker och vissa delar även har introducerats i undervisningssammanhang, exempelvis virtual reality. Projektet inbegriper såväl forskning som experiment- och utvecklingsverksamhet inom området.

Det finns en relevant självkritik från lärosätet när det gäller svårigheterna att få ihop forskningsmiljön med utbildningsmiljön. Lärosätet beskriver problemen med att meriteringsprogram för att stärka lärarnas vetenskapliga kompetens gör att lärare blir frånvarande från undervisningen en period, samtidigt som studenter behöver möta den forskning som bedrivs. Sådana strategiska satsningar kan alltså innebära en svaghet på kort sikt, men blir en styrka på lång sikt. Bedömargruppen ser det som positivt att lärosätet uppmärksammar detta problem och vill i sammanhanget lyfta fram lärosätets arbete med nyrekrytering som en rimlig åtgärd för att hantera frågan om att tillgodose en vetenskaplig miljö för studenterna.

I självvärderingen beskrivs den professionsinriktade miljön främst med koppling till verksamhetsförlagd utbildning och till undervisande adjungerade adjunkter. Det framkommer också att en svaghet är studenternas bristande involvering i pågående projekt. Det har dock lärosätet förtjänstfullt uppmärksammat som ett utvecklingsområde som kommer att stärkas.

Bedömargruppen rekommenderar lärosätet att se över utbildningen så att även distansstudenterna får del av, och vet om att de kan få del av, såväl den vetenskapligt inriktade miljön som den professionsinriktade miljön.

Förutsättningar

Tillfredsställande

På kort sikt finns vissa brister inom såväl den vetenskapliga kompetensen i förskolepedagogik som inom professionskompetensen. Genom ett antal inrättade doktorandtjänster och både planerade och genomförda nyrekryteringar avser lärosätet att på sikt åtgärda dessa brister. Bedömargruppen anser dock att det är nödvändigt att lärosätet inventerar professionskompetenserna i lärargruppen och arbetar vidare med att öka den formella vetenskapliga och yrkesprofessionella kompetensen bland flera av de undervisande lärarna i utbildningen.

I självvärderingen beskriver lärosätet forskningsmiljön och planer för att utveckla miljön utifrån personalresurser, kompetens och strategiska satsningar. Det beskrivs på ett relevant sätt och utifrån detta bedöms den vetenskapliga och professionsinriktade utbildningsmiljön vara tillfredsställande. Exempelvis har lärosätet tilldelat strategiska medel för forskning som är relevant för förskollärarutbildningen.

Lärosätet ger flera goda exempel på arbete med att skapa samband mellan forskning och utbildning, och det finns en åtgärdsplan för de brister inom vetenskaplig kompetens som lärosätet har uppmärksammat i personalgruppen och i utbildningsmiljön.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)