Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet arbetar med arbetsliv och samverkan på ett integrerat sätt. I självvärderingen beskriver lärosätet att utbildningen anpassas till arbetslivet genom möten med lokala lärarutbildare och samordnare. I självvärderingen presenteras också att utbildningen bedrivs i nära samarbete med kommunerna runt om lärosätet. Lärosätet redogör dessutom för hur utbildningen fokuserar på arbetslivet och dess förändringar genom skolhuvudmännens representation i olika organ, olika nätverk med forskare, skolhuvudmän, lärarutbildare och förskollärare samt genom adjungerade adjunkter och verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Adjungerade adjunkter undervisar under utbildningens kurser, vilket innebär att studenterna får möta verksamma förskollärare och deras kompetens. VFU är en grundläggande kärna som består av tre perioder och som följs upp bland annat av lokala lärarutbildare som är väl insatta i utbildningen och i de delar som är nära relaterade till VFU. Det är prioriterat att studenterna behåller samma VFU-plats för att säkra en progression, men studenterna erbjuds också så kallade utflykter för att ta del av andra verksamheter. Studenterna får alltså önska VFU-plats och stannar där under hela utbildningstiden, vilket lärosätet motiverar med vikten av kontinuitet. Bedömargruppen vill dock påpeka att det kan finnas nackdelar med detta upplägg, speciellt om studenterna inte utnyttjar möjligheten till utflykt för att se en annan förskola. Bedömargruppen vill i samband med detta peka på vikten av att rikta utbildningen mot arbetslivet som det ser ut i dag, men också vikten av att förbereda studenterna på att de kontinuerligt kommer att möta förändringar i sitt kommande yrkesliv.

När det gäller forskningssamverkan medverkar lärosätet tillsammans med flera andra lärosäten i en försöksverksamhet kring praktiknära forskning. Försöksverksamheten innebär också ett nära samarbete med skolhuvudmän och förskolor. Samverkan sker även via ett regionalt samverkansorgan, Regionalt utvecklingscentrum (RucX).

Dessa tillfällen för samverkan kan förbereda studenterna för ett föränderligt yrke och arbetsliv så att de fortsättningsvis kan bidra till yrkesverksamheten och till kunskapsutvecklingen inom yrkesområdet. Bedömargruppen vill uppmuntra lärosätet att vidareutveckla sådana samarbeten och sådant innehåll så att det kommer studenterna till godo under fler delar av utbildningen.

I självvärderingen beskriver inte lärosätet något om alumnverksamhet eller om hur samverkan sker på platser där distansstudenterna finns. Bedömargruppen föreslår att lärosätet i större utsträckning tar tillvara alumners erfarenheter för att ytterligare stärka yrkesrelevansen och utveckla samverkan med det omgivande samhället. Bedömargruppen föreslår också att lärosätet vidareutvecklar samverkan med orter som har VFU-platser för distansstudenter.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Bedömargruppen vill särskilt lyfta det forskningssamarbete som finns mellan flera olika lärosäten, och den närhet till praktiken som dessa projekt leder till. Forskningssamarbetet kan vara en stor tillgång för såväl studenter som för forskande lärare, både inom och utanför lärosätet.

Studenterna har sina VFU-placeringar på samma ställe under hela utbildningen. Det ser bedömargruppen kan innebära risker, till exempel att studenterna inte får del av den mångfald som de kan förvänta sig i sin utbildning och på det viset får färre möjligheter att utveckla beredskap för att möta förändringar i arbetslivet. Dock menar bedömargruppen att lärosätet argumenterar väl för sitt upplägg, och vill uppmana lärosätet att utveckla arbetet med att få studenterna att ta vara på möjligheten att göra så kallade utflykter till andra förskolor under sin utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)