Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Ifrågasatt kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Gävle
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, främst formellt men även informellt. Lärosätets studentkår utser studentrepresentanter som sedan deltar i högskolestyrelsen, utbildnings- och forskningsnämnden och akademirådet. Studentrepresentanterna har samma ansvar och befogenheter som övriga ledamöter, vilket ger studenterna möjlighet att påverka och ha inflytande.

I nära anknytning till förskollärarutbildningen finns ett utbildningsråd som består av utbildningsledare (ordförande), studenter, lärare och företrädare för yrkesliv och samhälle. I rådet får studenterna möjlighet att lyfta fram synpunkter på utbildningen och kan därmed påverka utbildningens utformning, innehåll och genomförande. Samtidigt ger rådet studenterna en möjlighet till inblick i det utvecklingsarbete som sker programspecifikt.

Kursvärderingar är en del av lärosätets grundläggande underlag för att identifiera utvecklingsområden. Vid kursstart får studenterna möjlighet att ta del av den tidigare kursvärderingen och studiehandledningen, med exempelvis schema, kursstruktur och examinationsuppgifter. Det finns också möjligheter för studenterna att ha synpunkter på kursstrukturen. Det sista kurstillfället har en muntlig kursvärderande del som ger utrymme för studenternas individuella inflytande.

I självvärderingen framför lärosätet att man upplever svårigheter med att rekrytera studentrepresentanter. Bedömargruppen vill som en styrka lyfta fram de åtgärder som studentkåren planerar för att hantera detta problem. Studentkåren planerar att starta en utbildning som tydliggör uppdragets innehåll och förväntningar. Lärosätet har också identifierat ett behov av en tydligare informell informationskanal för studenterna i form av en webbsida, något som är under utveckling.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Vid lärosätet får studenterna möjlighet att ta en aktiv roll, främst formellt men även informellt. Det formella studentinflytandet innebär en möjlighet för studenterna att bli invalda i nämnd, styrelse och råd. Studenterna kan också ha en aktiv roll i kursutvecklingen med hjälp av kursvärderingar. Det informella studentinflytandet innebär exempelvis muntlig eller skriftlig kontakt med kursansvarig eller undervisande lärare. Bedömargruppen vill lyfta fram som ett gott exempel de åtgärder som studentkåren planerar för att hantera svårigheter att rekrytera studentrepresentanter i form av en utbildning som tydliggör uppdragets innehåll och förväntningar.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)