Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande.

Den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen är god, och det finns en plan för att säkra kontinuiteten och förstärka såväl vetenskaplig som professionsinriktad kompetens i utbildningen. En stor andel av handledarna på övningsförskolorna har genomgått handledarutbildning, vilket är en styrka för kvaliteten på utbildningens verksamhetsförlagda utbildning. Däremot noterar bedömargruppen att ett utvecklingsområde är att ta fram en plan för att öka deltagandet i handledarutbildning för övriga förskolor.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Utbildningen ger en god grund för studenterna att utveckla de kunskaper, färdigheter, förmågor och den värderingsförmåga som är nödvändiga för yrkesutövningen. Examinationer säkerställer att studenterna når dessa examensmål. Lärosätet har identifierat ett behov av att se över progressionen i lärandemålen och arbetar kontinuerligt med att utveckla dessa. Det finns också goda exempel på progression och en beskrivning av hur ett lärandemål för en kurs ger studenterna möjlighet att uppfylla examensmålen genom kursmomentens utformning, genomförande och examination. Utbildningens genomförande, särskilt övningsförskolorna och de så kallade Vi-dagarna (verksamhetsintegrerade dagar), bidrar till att länka samma teoretisk och praktisk kunskap. Samarbetet med Digitalt laborativt centrum är ett gott exempel på hur studenternas kunskaper inom digitalt lärande gynnas och öppnar för samverkan mellan forskning, utbildning och profession.

Jämställdhetsperspektivet bedöms vara närvarande vid utbildningen och lärosätet. Det pågår ett utvecklingsarbete för att rekrytera fler män till utbildningen och för att under utbildningen förbereda manliga studenter för den kvinnodominerade arbetsmiljön. Jämställdhet vävs in i lärandemålen för kurser om lek, och är ett gott exempel på medvetenhet om problematiken med att bättre förbereda studenterna inför yrket. När det gäller kvalitetsutveckling vill bedömargruppen särskilt framhålla ett gott exempel på självinsikt och utvecklingsvilja i och med utbildningens satsning på att utveckla den egna kompetensen bland annat genom dramaövningar för att möta en förändrad, mer studieovan, studentgrupp.

Trots många styrkor i utbildningen ser bedömargruppen ett par utvecklingsområden. Ur ett arbetslivsperspektiv bör förskollärare ha färdigheter och förmågor för att kunna utgå från och hantera olika delar av det systematiska kvalitetsarbetet. Det innebär att studenterna under utbildningen bör få möjlighet att också utveckla förmågan att följa barns lärprocesser och lärstrategier över tid, för att utifrån dessa kunna utvärdera förskolans verksamhet ur ett bredare perspektiv än enbart kopplat till enskilda undervisningssituationer.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande.

Studenterna får möjlighet till inflytande över utbildningens utformning, och många moment är studentaktiva. Åtgärder har vidtagits för att öka svarsfrekvensen på utvärderingarna, bland annat genom att inrätta studentambassadörer. Funktionen som studentambassadör ser bedömargruppen som ett potentiellt framgångsrikt initiativ för att öka studenternas reella inflytande.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande.

Lärosätet har hittat samverkansformer där utbildning, forskning och profession kan samverka och gynna alla parter. Detta sker genom programgemensamma dagar med innehåll som inte redan behandlas inom ordinarie kursprogram, men också genom examinationer som är utformade för att skapa dialog med professionen. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta är de konferenser och radiosändningar som har utformats i examinerande syfte, men som även bidrar till dialog med professionen och är kvalitetsdrivande för alla parter.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)