Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Förutsättningar

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Personal

Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt.

Utifrån självvärderingen bedöms den vetenskapliga kompetensen överlag vara god sett till antalet adjunkter och lektorer, deras kompetensområden och i proportion till utbildningens volym. Utbildningen genomförs av ett sammanhållet lärarlag där kärnan består av en större andel adjunkter med förskollärarbakgrund. Endast två lektorer ingick i lärarlaget vid tidpunkten för självvärderingen, medan de övriga lektorerna medverkar i utbildningen i mindre utsträckning (3-10 procent). Vid intervjuerna framkom att två nya lektorer har anställts under 2018 för att medverka i utbildningen. Båda lektorerna har förskolebakgrund. Den professionsrelaterade kompetensen finns i högre grad bland icke-disputerade adjunkter, där ett flertal har förskollärarexamen eller förskollärarbakgrund.

En stor andel av handledarna för den verksamhetsförlagda utbildningen vid övningsförskolorna har genomgått en handledarutbildning som omfattar 7,5 högskolepoäng. I de övriga förskolorna är det dock färre än hälften som har genomgått handledarutbildning. Lärosätet noterar denna brist i självvärderingen, men presenterar ingen plan för att öka deltagandet i handledarutbildning. Bedömargruppen noterar att detta är ett utvecklingsområde. Även om det inte nämns specifikt vilka krav på högskolepedagogisk kompetens som finns vid lärosätet noterar bedömargruppen att den kompetensutvecklingstid som finns avsatt för lärarna planeras i individuella kompetensutvecklingsplaner i samtal med avdelningschefen.

Både självvärderingen och intervjuerna anger att personalomsättningen är låg, och i nuläget finns ett sammanhållet lärarlag. Lärosätet beskriver i självvärderingen en aktiv rekryteringsplan, och i intervjuerna berättade lärosätet att man har förstärkt med två lektorer och en adjunkt. Det stärker lärarlagets kompetens och ger fortsatt kontinuitet. Dessutom vidareutbildar sig ett flertal adjunkter för närvarande vilket gör att kompetensförsörjningen på lång sikt ser lovande ut.

Utbildningsmiljö

Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och verksamheten bedrivs så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning.

En styrka vid lärosätet är att varje lärare och forskare har 15 procent av årsarbetstiden avsatt för kompetensutveckling eller egen forskning. Det finns centrumbildningar och initiativ för att involvera studenter i forskningsrelaterade verksamheter. Aktiva forskare medverkar i utbildningen, och profilområdet utbildningsvetenskap bedöms kunna öppna för möjligheter att skapa en tydligare förskolepedagogisk vetenskaplig miljö framöver. Övningsförskoleprojektet är en länk mellan högskoleförlagd utbildning och förskolepraktik och bidrar på så sätt till att en professionsorienterad miljö tydligt knyts till utbildningen.

Vid lärosätet finns innovativa former för att pröva och stärka sambandet mellan utbildning och forskning. Som exempel nämner självvärderingen en konferens om studenternas självständiga arbeten där studenterna involveras i en forskningskontext samtidigt som de får tillfälle att förmedla sina insikter till såväl deltagare från förskolefältet som lärare, handledare och forskare. Samarbetet med Digitalt laborativt centrum gynnar även studenternas kunskaper inom digitalt lärande och öppnar för samverkan mellan forskning, utbildning och profession. Lärosätet bedöms vara öppet för initiativ och kreativa samarbeten, och understöder utveckling bland annat genom interna medel för projekt som är knutna till grundutbildning. Däremot framgår det inte av självvärderingen i vilken utsträckning dessa medel söks i förhållande till förskollärarutbildningen. Av intervjuerna framgick dock att förskollärarutbildningen och dess involverade lärare är drivande i att initiera utvecklingsarbeten, vilket borgar för att utbildningen också får del av strategiska satsningar.

Förutsättningar

Tillfredsställande.

Den vetenskapliga och professionsinriktade kompetensen överlag är god sett till antalet adjunkter och lektorer samt till deras kompetensområden. Kompetensen stärks dessutom av ytterligare nyrekryteringar med förskolepedagogisk vetenskaplig kompetens. Rekryteringsplaner finns för att på lång sikt säkra en stabil kärna av vetenskaplig och professionsinriktad kompetens.

Genom intern vidareutbildning och nära samverkan mellan forskningsprojekt inom det förskolepedagogiska området och utbildningens lärare bedöms den vetenskapliga förskolepedagogiska kompetensen på lång sikt stärkas ytterligare. En stor andel av handledarna i övningsförskolorna har genomgått handledarutbildning, vilket är en styrka för kvaliteten på utbildningens verksamhetsförlagda kurser. Däremot noterar bedömargruppen att ett utvecklingsområde är att ta fram en plan för att öka deltagandet i handledarutbildning för övriga förskolor.

Vid lärosätet finns centrumbildningar och man tar initiativ för att involvera studenter i forskningsrelaterade verksamheter, bland annat Digitalt laborativt centrum. Aktiva forskare medverkar i utbildningen och profilområdet utbildningsvetenskap bedöms kunna öppna för möjligheter att skapa en tydlig förskolepedagogisk vetenskaplig miljö framöver. Övningsförskoleprojektet är en länk mellan högskoleförlagd utbildning och förskolepraktik som kommer såväl studenter som lärare till godo genom tillgången till en professionsorienterad miljö. Lärosätet bedöms vara öppet för initiativ och kreativa samarbeten, och understöder initiativ som driver utveckling av både utbildningen och förskoleverksamhet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)