Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Högskolan i Halmstad
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Lärosätet ger i självvärderingen och i intervjuerna många goda exempel på hur utbildning, forskning och profession hittar samverkansformer som gynnar alla parter. Olika former av samverkan mellan forskare och förskollärare, samt studentinitierade innehåll inom kurser och programgemensamma dagar, borgar för att utbildningen är utformad och genomförs så att studenterna är förberedda på ett föränderligt arbetsliv. Under de programgemensamma dagarna aktualiseras yrkesspecifika kunskaper som inte är ett kursinnehåll i övriga kurser, vilket stärker utbildningens relevans för den kommande yrkesutövningen. Pågående utvecklings- och forskningsprojekt med handledare inom den verksamhetsförlagda utbildningen stärker också samverkan med omvärlden och utökar möjligheterna att utveckla en gemensam kunskapsbas för relationen mellan teori och praktik.

Samverkan med det omgivande samhället genomförs på flera och varierande sätt. Ett flertal av utbildningens lärare arbetar i förskola parallellt med arbetet på lärosätet, vilket bedömargruppen ser som en styrka och en möjlighet att stärka samarbetet mellan förskollärarutbildningens olika intressenter. Detta bedöms också gynna aktualiteten i det innehåll som studenterna möter i utbildningen.

Övningsförskolemodellen lyfts fram som en betydelsefull modell för samverkan med det omgivande samhället. Dessutom ger både självvärderingen och intervjuerna många exempel på pågående samverkan genom Digitalt laborativt centrum, programgemensamma dagar, radiosändningar, konferenser och forskningsprojekt. Ett gott exempel som bedömargruppen vill lyfta är de examinationer som har utformats för att skapa dialog med professionen, såsom konferenser och radiosändningar.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Det finns många goda exempel på hur utbildning, forskning och profession hittar samverkansformer som gynnar alla parter. Forskare och förskollärare samverkar genom programgemensamma dagar som tar upp yrkesspecifika kunskaper som inte redan ingår som kursinnehåll. Andra exempel på samverkan är de examinationer som har utformats för att skapa dialog med professionen, såsom konferenser och radiosändningar. En styrka är att utbildningens lärarresurser i ett flertal fall arbetar i förskola parallellt med arbetet på lärosätet, och medverkar i olika samverkans- och forskningsprojekt.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)