Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömargruppens sammanfattande omdöme är att lärosätet med hög kvalitet utformar, genomför och säkerställer en förskollärarutbildning i enlighet med examensordningens krav.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Antalet lärare och deras sammantagna vetenskapliga, professionsrelaterade och pedagogiska kompetens är adekvat och står i proportion till utbildningens volym, innehåll och genomförande på kort och lång sikt. Den kärna av lärare som arbetar mer intensivt i utbildningen har en hög professionsrelaterad kompetens. Det finns en för utbildningen vetenskaplig och professionsinriktad miljö och lärosätet bedriver verksamheten så att det finns ett nära samband mellan forskning och utbildning. Underlaget presenterar en tydlig forskningsanknytning och konkreta exempel på relationen mellan forskningsprojekt och kurser i utbildningen.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Utbildningens utformning, genomförande och resultat är enligt bedömargruppen sammantaget tillfredsställande. Självvärderingen visar att utformningen av utbildningen involverar en progression som utgår från och konkretiserar examensmålen. Tydliga bedömningskriterier säkerställer att studenterna utvecklar kunskap, förståelse, färdighet och förmåga samt värderingsförmåga och förhållningssätt i linje med examensmålen. En styrka är lärosätets förmåga att finna svagheter i utbildningen och sätta in åtgärder. Ett exempel är att kvantitativa data tidigare inte behandlades i lika stor utsträckning som kvalitativa data. Som resultat från det utvecklingsarbetet möter studenterna nu kvantitativa studier tidigt i utbildningen. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att studenterna samlar in dokumentation i början av utbildningen och sedan använder samma fallbeskrivningar i olika kurser för att belysa dem utifrån olika teoretiska perspektiv. Ett annat gott exempel är att studenterna presenterar sitt självständiga arbete för verksamma förskollärare, vilket sätter fokus på pedagogiska implikationer och yrkesrelevans. En svaghet som bedömargruppen har identifierat är att kännedomen om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen inte examineras under någon kurs, något bedömargruppen vill lyfta fram som ett utvecklingsområde. Ett annat utvecklingsområde för lärosätet är enligt bedömargruppen att stärka studenternas möjligheter att träna sin förmåga att utvärdera och utveckla sin undervisning, något som kan ske genom att lärosätet utvecklar lärandemålen och betygskriterierna.

Bedömningsunderlagen visar att ett jämställdhetsperspektiv beaktas, kommuniceras och förankras i utbildningens innehåll, utformning och genomförande. Studenterna möter jämställdhetsperspektivet i flera kurser som har mål som berör bland annat jämställdhet och genus. Lärosätet arbetar på olika sätt för att rekrytera och stödja manliga studenter, och ett gott exempel är det utvecklingsarbete som pågår för att rekrytera fler manliga handledare.

Det finns vid lärosätet en stödorganisation för det systematiska kvalitetsarbetet både på en övergripande central nivå och på kursnivå.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Det samlade underlaget visar att det finns möjlighet för studenterna att utöva inflytande och därmed kunna påverka olika processer med syfte att förbättra, utveckla och kvalitetssäkra förskollärarprogrammet. Ett utvecklingsområde som lärosätet beskriver i självvärderingen innebär att möta mångfalden av studenter och deras behov och anpassa undervisningen till en heterogen studentgrupp, vilket bedöms som relevant av bedömargruppen.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Sammantaget bedömer bedömargruppen att utbildningen är utformad och genomförs på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Som ett gott exempel på professionsanknytning vill bedömargruppen lyfta fram lärosätets arbete med kursmentorer, det vill säga verksamma förskollärare som deltar i utbildningen och som följer samma studentgrupp under utbildningen.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)