Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Det finns möjlighet för studenterna att ha inflytande och därmed kunna påverka olika processer med syfte att förbättra, utveckla och kvalitetssäkra förskollärarutbildningen. I självvärderingen framkommer att studenter i förskollärarprogrammet är väl representerade i lärosätets rådsfunktioner. Studenterna är representerade vid SUV (styrelsen för utbildningsvetenskap) och deltar vid FP-råd (förskolepedagogiskt råd) och UK-råd (utbildningsvetenskapligt råd). Lärosätet behöver dock säkra en kontinuitet i studentrepresentationen och därför har det gjort insatser för att samma studenter återkommande ska medverka, vilket anses gynna långsiktiga diskussioner. Studenternas synpunkter tas emot av lärosätet via ett digitalt kursvärderingssystem (KURT) och denna enkät kompletteras också av en momentvärdering som har en formativ funktion som hjälper kursansvarig att utveckla kursen. Rent praktiskt har alla studenter tillgång till lärplattformens chattfunktion som möjliggör att ställa frågor, diskutera och kommentera under pågående kurs. Lärare är även tillgängliga för studenter, och PUL (programansvarig utbildningsledare) tillsammans med lärarsektionen genomför årskursvisa studentdialoger. I slutet av studierna deltar studenterna i en programvärdering.

Studenterna har även möjlighet att påverka examinationsuppgifter samt möjlighet att själva välja litteratur, vilket stärker deras självständighet och förmåga att söka belägg i vetenskapliga artiklar och litteratur. De stora studentkullarna beskriver lärosätet som en utmaning vilket det har försökt hantera genom årskursvisa studentdialoger. I självvärderingen beskriver lärosätet även ett utvecklingsområde som innebär att möta mångfalden av studenter och deras behov och anpassa undervisningen till en heterogen studentgrupp. Detta visar att lärosätet är medvetet om problemen med stora studentgrupper och svårigheten att synliggöra varje individ i den mångfald av studenter som finns i gruppen. Ett gott exempel på hur lärosätet agerar för att få studentrepresentanter att ta en aktiv roll är att dekanen möter dem i ett förmöte före styrelsemötet. Här får studenterna möjlighet att förbereda sig inför mötet och att bli lyssnade på under "egentid" med dekanen.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Det finns möjlighet för studenterna att utöva inflytande och därmed kunna påverka olika processer med syfte att förbättra, utveckla och kvalitetssäkra förskollärarprogrammet. Detta genom en kontinuerlig studentrepresentation vid lärosätets beslutande organ, genom programvärderingar och genom dialog mellan studenter och lärare. I självvärderingen framkommer att studenter i förskollärarprogrammet är väl representerade i lärosätets rådsfunktioner. Studenter är representerade vid styrelsen för utbildningsvetenskap och deltar i olika råd. Lärosätet har gjort insatser för att samma studenter återkommande ska medverka i råden, vilket anses gynna långsiktiga diskussioner. Studenternas synpunkter tar lärosätet också emot via ett digitalt kursvärderingssystem och denna enkät kompletteras av en momentvärdering som formativt hjälper kursansvarig att utveckla kursen. De stora studentkullarna beskriver lärosätet som en utmaning vilket det försöker hantera genom årskursvisa studentdialoger.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)