Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linköpings universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Sammantaget bedömer bedömargruppen att utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Yrkesrelevansen i kurserna bedömde studenterna i intervjun som hög, dock inte i fråga om examensarbetet. I självvärderingen beskriver lärosätet ett utvecklingsarbete som innebär att utveckla studenternas förmåga att bedöma hur de kan bidra till kunskapsutveckling inom yrkesområdet, vilket också kan hjälpa till att synliggöra relevansen för yrkeslivet i de självständiga arbetena. Studievägledningen ordnar "Lärarnas dag" som en del av förberedelsen för arbetslivet där professionsfrågor som studenterna själva initierar behandlas under föreläsningar och workshops. Här får studenterna också träffa framtida arbetsgivare i regionen. Professionsanknytningen stärks också via kursmentorer, det vill säga verksamma förskollärare som deltar i utbildningen. Detta vill bedömargruppen lyfta fram som ett gott exempel. Kursmentorerna leder särskilda professionsseminarier, till exempel en workshop om inskolning, och följer samma studentgrupp under utbildningen. Studenterna får också gå på studiebesök samt delta i en paneldebatt med experter inom det specialpedagogiska fältet som svarar på studenternas frågor.

Det framgår att lärosätet knyter samman den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) till kursers innehåll som är av relevans för förskoleverksamheten. Exempel på detta kan vara en litteraturdiskussion på en förskolepedagogisk kurs som kopplas till förskolans praktik eller att studenterna utvecklar sin undervisning på den verksamhetsförlagda utbildningen. För att förbereda studenterna för ett föränderligt arbetsliv fokuserar utbildningen på hållbar utveckling, internationalisering och mångkulturalitet, digitalisering samt media- och informationskunnighet. Det finns forum för relevant samverkan med det omgivande samhället, inte minst genom kursmentorer och till exempel Förskolebiennalen, en arena för forskning och praktik kring förskolan där både lärare och studenter deltar. Samverkan med det omgivande samhället har stärkts genom att lärosätet inrättat LiU Skolsamverkan, en samverkande plattform för kontakter mellan skola och universitet. Här diskuteras verksamhetsförlagd utbildning, vidareutbildning för skolpersonal, praktiknära forskning och forskningskommunikation. Utbildningen ger studenterna beredskap inom varierande ämnen och områden som följer samhällets efterfrågan, där exempelvis mångkultur och digitalisering är aktuella. Ett identifierat utvecklingsbehov är enligt lärosätet att öka och fördjupa undervisning om digitalisering i relation till förskollärares uppdrag. Lärosätet vill integrera digitala verktyg i kurserna, eftersom målet är att studenterna ska ha kunskap om och kunna använda digitala verktyg som ett didaktiskt verktyg i förskolan. En konkret aktivitet som lärosätet beskriver är seminarieserien "Att utveckla digital kompetens".

Lärosätet beskriver lärandeaktiviteter för målet i självvärderingen men hur det säkerställer detta saknas, i form av konkreta exempel som styrker den konstruktiva länkningen mellan mål, aktivitet, examination och bedömning.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Sammantaget bedömer bedömargruppen utbildningen vara utformad och genomföras på ett sådant sätt att den är användbar och utvecklar studenternas beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Yrkesrelevansen i kurserna bedömde studenterna vid intervjun som hög, och de får delta i en mängd aktiviteter som förbereder dem för arbetslivet, exempelvis "Lärarnas dag", professionsseminarier, studiebesök och paneldebatt. Det finns forum för relevant samverkan med det omgivande samhället, inte minst genom kursmentorer, som arbetar både på universitetet och i förskolan, och till exempel Förskolebiennalen, en arena för forskning och praktik kring förskolan där både lärare och studenter deltar. Lärosätet har även stärkt sin samverkan med det omgivande samhället genom att inrätta LiU Skolsamverkan, en samverkande plattform för kontakter mellan skola och universitet.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)