Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Utmärkande för lärosätet är att studenterna inte reser mellan orterna, utan att det i stället är personalen som reser. Det möjliggör en likvärdig utbildning för studenterna oberoende av campusort. En styrka är också lärosätets beställar- och utförandesystem. Systemet säkrar att de institutioner som är involverade i utbildningen bidrar med vetenskapliga och professionsrelaterade lärarkompetenser som matchar utbildningens kursinnehåll. Den sammantagna vetenskapliga kompetensen bedöms vara adekvat i förhållande till det nuvarande uppdraget.

En svaghet är dock professionskompetensen, eftersom bara en mindre andel av lärarutbildarna har förskollärarbakgrund. En stor del av personalkåren består också av adjunkter. Bedömargruppen vill påtala att lärosätet behöver fortsätta med det strategiska arbetet för att stabilisera balansen mellan lärarnas sammantagna vetenskapliga och professionsrelaterade kompetenser i hela utbildningen. Lärosätets rekryteringsplaner inför framtiden bedöms som rimliga och realiserbara, och anger att man ska rekrytera disputerad personal med professionskompetens. Dessutom behöver professionskompetensen hos lärarna öka i ämneskurserna. Den vetenskapliga och professionsinriktade miljön bedöms vara adekvat. Det är dock bedömargruppens intryck att det är svårt för lärarna att fördela sin tid mellan grundutbildning, forskning samt fortbildnings- och samverkansuppdrag.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Lärosätets beskrivning av hur man möjliggör och säkerställer måluppfyllelse inom de olika kunskapsformerna bedöms som adekvat och rimlig. Utbildningen säkerställer genom sin utformning, sitt genomförande och sin examination att studenterna vid examen visar kunskaper inom det förskolepedagogiska området och inom ämnesområdet. Lärosätets arbete med att säkra studenternas kunskap och förståelse för vetenskapsteori, vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet samt dess betydelse för yrkesutövningen fungerar tillfredsställande, även om kvantitativa forskningsmetoder behöver stärkas. Studenterna får dock inte tillräckligt med möjligheter att bli förtrogna med relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet via lärandemål, lärandeaktiviteter och examination. Det är därför ett utvecklingsområde.

Vidare möjliggör och säkerställer utbildningen examensmålen som relaterar till a) förmågan att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera, granska och reflektera, b) förmågan att tillämpa förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik och c) förmågan att planera, genomföra och utveckla undervisning och pedagogisk verksamhet. Även om bedömargruppen anser att det återstår arbete med att implementera metodik tydligare i utbildningen vill bedömargruppen lyfta som ett gott exempel att lärosätet har anordnat en förskollärardag med temat metodik. Dessutom har begreppet undervisning varit ett tema under höstterminen 2018.

Måluppfyllelsen av examensmålet för kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt bedöms som väl behandlad. Det framkommer i lärosätets egna programvärderingar och i alumnundersökningar att både studenter och alumner är nöjda med de kunskaper som de har förvärvat vid lärosätet när det gäller att förebygga och hantera konflikter mellan barn. Även jämställdhetsperspektivet behandlas som kursinnehåll på ett tillfredsställande sätt i utbildningen och på lärosätet. Utbildningens innehåll, utformning, genomförande och examinationer följs upp systematiskt och lärosätet har ett utbyggt system för kursvärderingar och studentåterkoppling. Uppföljningens resultat omsätts vid behov i åtgärder för kvalitetsutveckling. Lärosätet redovisar ambitiösa insatser för att stödja studenterna.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studenterna får goda möjligheter att ge synpunkter på och påverka utbildningen. Detta kan de göra såväl formellt genom representation i olika organ samt kurs- och programvärderingar som informellt via fokusgruppssamtal. Ett utvecklingsområde är att återkoppla till studenterna vilka åtgärder man har genomfört utifrån kursvärderingarna.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. Samtliga kursers innehåll genomsyras av ett arbetslivsperspektiv. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att arbetslivsföreträdare deltar i arbetet med att formulera kursmål, för att på så sätt säkra ett hållbart förskollärararbete. Arbetslivsperspektivet beaktas också genom kontakter med förskolor i relation till den verksamhetsförlagda utbildningen, fältstudier, representation från förskoleverksamheten i nämnder och programråd samt genom att regionens skol- och förskolechefer bjuds in till lärosätet för att diskutera angelägna utvecklingsfrågor.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)