Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Arbetsliv och samverkan

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Linnéuniversitetet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Arbetsliv och samverkan

Utbildningen är utformad och genomförs på sådant sätt att den är användbar och utvecklar studentens beredskap att möta förändringar i arbetslivet. Relevant samverkan sker med det omgivande samhället.

Arbetslivsrepresentanter deltar i lärosätets organisation och mötesstruktur på såväl beredande som beslutande nivåer. Samtliga kurser i utbildningen genomsyras av ett arbetslivsperspektiv och man markerar tydligt kursinnehållets relation till förskolans verksamhet. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att arbetslivsföreträdare även deltar i arbetet med att formulera kursmål. På så sätt kan man säkra ett hållbart förskollärararbete som beaktar verksamhetens utmaningar. Lärosätet ger i självvärderingen också exempel på att samhällsförändringar påverkar förskolans arbete och därmed också ger avtryck i utbildningen. Exempel på detta är kursinnehåll med interkulturellt perspektiv och digitalisering.

Under den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) får studenterna varierade placeringar som till exempel med yngre och äldre förskolebarn, i förskoleklass eller VFU utomlands. Det gör att studenterna får erfarenheter av de varierande arbetsuppgifter som yrket kräver. Lärosätet följer upp studenternas anställningsbarhet. Bedömargruppen noterar också att lärosätet arbetar med att utveckla områden såsom att arbeta i förskoleklass och med de yngsta barnen. Detta gör man för att förbättra studenternas beredskap inför arbetslivet.

Samverkan sker med relevanta aktörer i det omgivande samhället. Lärosätet anordnar besök under VFU:n, vilket ger lärarna tillfälle att inhämta uppdaterad information om arbetslivets krav. Lärosätet anger i självvärderingen att man planerar forsknings- och utvecklingsprojekt för att möta framtida efterfrågan på kompetensutveckling från yrkesverksamma. Detta kommer att ge ytterligare kontaktytor med arbetslivet.

Arbetsliv och samverkan

Tillfredsställande

Utbildningen är utformad och genomförs så att den på ett tillfredsställande sätt förbereder studenterna för arbetslivet. Samtliga kursers innehåll genomsyras av ett arbetslivsperspektiv. Som ett gott exempel vill bedömargruppen lyfta fram att arbetslivsföreträdare även deltar i arbetet med att formulera kursmål. På sätt kan lärosätet säkra ett hållbart förskollärararbete som beaktar verksamhetens utmaningar. Samverkan sker med relevanta aktörer i samhället, bland annat i den kontakt som finns med de förskolor där studenterna genomför verksamhetsförlagd utbildning (VFU). Arbetslivsperspektivet beaktas genom kontakter med förskolor i relation till VFU, fältstudier, representation från förskoleverksamheten i nämnder och programråd samt genom att regionens skol- och förskolechefer bjuds in till lärosätet för att diskutera angelägna utvecklingsfrågor.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)