Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Samlat omdöme Förskollärarexamen

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Universitetskanslersämbetet instämmer i bedömargruppens ställningstagande.

Sammantaget visar underlagen att utbildningen håller hög kvalitet.

Bedömningsområdet Förutsättningar bedöms som tillfredsställande. Kompetensförsörjningen är tillgodosedd när det gäller disputerade lärare och kompetens inom det förskolepedagogiska området. Lärosätet har identifierat kommande behov och det pågår rekrytering av doktorander till den nyetablerade forskarskolan. Därmed bedöms antalet lärare och deras kompetens vara adekvat för utbildningens volym, innehåll och genomförande.

Förskollärarutbildningen har en profilinriktning mot natur och teknik. Profilområdet är ett pågående utvecklingsområde som genom lärarnas engagemang och intresse samt genom nära kontakt med resurscentrum och natur visar potential att bli ett styrkeområde. Det finns goda möjligheter till ett nära samband mellan forskning och utbildning, dels på grund av de forskningsmiljöer som beforskar områden som berör utbildningens profilområde och förskolepedagogiska områden, dels på grund av att fler än hälften av lärarna i utbildningen är disputerade. Kopplingen till professionsinriktade miljöer sker både genom övningsförskolorna och genom samverkan med andra förskolor.

Bedömningsområdet Utformning, genomförande och resultat bedöms som tillfredsställande. Utbildningen har många styrkor och förbereder studenterna för yrkesutövningen. Genom sin utformning och sitt genomförande uppnår utbildningen måluppfyllelse i de utvalda examensmålen inom kunskapsformen Kunskap och förståelse. Kurserna inom det förskolepedagogiska området stöds av en nära koppling till kurser inom den verksamhetsförlagda utbildningen (VFU) samt till fältstudierna vid övningsförskolorna. Detta bedöms stödja kopplingen mellan teoretiska och praktiska kunskaper på ett tillfredsställande sätt.

Utbildningen möjliggör och säkerställer examensmålen som relaterar till kunskapsformen Färdighet och förmåga genom olika empiriska arbeten. Studenterna utvecklar ämneskunskaper och didaktiska färdigheter genom att de planerar undervisningssekvenser utifrån pedagogisk teori. Detta är möjligt i och med att utbildningen är utformad med moment som integrerar förskoleverksamhet och lärosätesorienterade moment. Utbildningen lyfter fram och problematiserar aktuella frågor och områden som är relevanta för yrkesutövningen.

Vidare uppfyller utbildningen examensmålen inom kunskapsformen Värderingsförmåga och förhållningssätt. Detta sker i och med att etiska frågor är centrala i flera kurser. Kursernas genomförande ger också studenterna möjlighet att reflektera över bedömningsgrunder och att ta hänsyn till dessa i den didaktiska planeringen. Jämställdhetsperspektivet finns integrerat i flera kurser där studenterna till exempel diskuterar och problematiserar vilka normer och värderingar som produceras i relation till genus och kön i barns lek. Lärosätet har också påbörjat ett långsiktigt arbete med jämställdhet för att motverka könsbundna studieval, förbättra mäns och kvinnors genomströmning samt för att motverka ojämställda karriärvägar. Utbildningen bedöms vara välfungerande med korta beslutsvägar och en närhet mellan studenter och lärare. Utbildningen följs också upp kontinuerligt. Lärosätet involverar relevanta intressenter i kvalitetsutvärderingen och kvalitetsutvecklingen. Kursvärderingarnas resultat återkopplas till studenter och lärare via programrådet. Lärosätet har vidtagit åtgärder för att minska avhoppen och öka genomströmningen, men enligt självvärderingen har åtgärderna ännu inte haft önskad effekt.

Bedömningsområdet Studentperspektiv bedöms som tillfredsställande. Studentrepresentanter finns med i organisationen runt nämnder och råd. Lärosätet lyfter fram utbildningens småskalighet som något som öppnar för informella kontakter mellan kursledningen och studenterna. Närheten mellan lärare och studenter borgar för att studenterna har ett reellt inflytande på utbildningens innehåll och utformning. Närheten borgar också för korta beslutsvägar. Mittkursvärderingarna är ett gott exempel på studentinflytande som är meningsfullt ur ett studentperspektiv. Bedömargruppen ser särskilt en styrka i att distansstudenterna får samma utbildning och möter samma lärare som de studenter som läser vid campus.

Bedömningsområdet Arbetsliv och samverkan bedöms som tillfredsställande. En av styrkorna i utbildningen är den vikt som läggs vid dialog, delaktighet och ledarskap som en del i professionsutvecklingen. Ytterligare en styrka i utbildningen är det nära samarbete och den dialog som pågår mellan den lärosätesförlagda och den verksamhetsförlagda utbildningen. Detta är särskilt tydligt i övningsförskoleprojektet, där professionskompetens och vetenskaplig kompetens främjar möjligheterna att genomföra en väl integrerad utbildning.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)