Tillbaka till granskningar Spara som favorit

Förskollärarexamen Bedömningsområde: Studentperspektiv

Hög kvalitet
Publicerad: 2019-04-15
Lärosäte: Luleå tekniska universitet
Ämne: Förskollärarexamen
Typ av granskning: Utbildningsutvärdering

Studentperspektiv

Studenten ges möjlighet att ta en aktiv roll i arbetet med att utveckla utbildningens innehåll och genomförande.

Studentrepresentanter finns med i nämnder och råd. Utvärderingar görs digitalt, men lärosätet betonar särskilt de utvärderingar man genomför på schemalagd tid för att öka svarsfrekvensen. I både självvärderingen och intervjuerna lyfter lärosätet fram utbildningens småskalighet, eftersom den öppnar för informella kontakter mellan kursledningen och studenterna. Mittkursvärderingarna är ett gott exempel på studentinflytande som är meningsfullt ur ett studentperspektiv. I självvärderingen finns ett exempel på studentsynpunkter som lärosätet har hanterat. Exemplet handlar om att studenter i en kursvärdering uttryckte att de behövde djupare kunskaper i de teorier som presenteras i kursen. Studenternas kritik resulterade i att kursen fick mer lärartid för att ge studenterna möjlighet att fördjupa sig i teorierna.

Utöver att svara på kursvärderingar har samtliga studenter i termin sex deltagit i programråd under 2017. Det ser bedömargruppen som en styrka. Samtidigt vill bedömargruppen poängtera att studenter från olika terminer i utbildningen har olika erfarenheter. Det bör lärosätet också ta hänsyn till i uppföljningen och som en del av studentinflytandet.

I intervjun tydliggjorde lärosätet att distansstudenterna får samma utbildning som de studenter som läser vid campus. Distansstudenterna kommer till campus en gång i månaden och då prioriterar lärosätet undervisningsaktiviteter som kräver fysisk närvaro. Exempel på sådana aktiviteter är studiebesök och didaktiska färdighetsmoment. Samma lärarlag medverkar i båda utbildningarna, och i intervjun poängterade lärosätet att man har lång erfarenhet av distansutbildningar. Utbildningarnas upplägg och genomförande bedöms vara likvärdiga ur ett studentperspektiv.

Studentperspektiv

Tillfredsställande

Studentperspektivet bedöms som tillfredsställande. Studentrepresentanter finns med i organisationen runt nämnder och råd. Utvärderingar av kurser görs digitalt, men lärosätet betonar särskilt de utvärderingar som görs på schemalagd tid för att öka svarsfrekvensen. I både självvärderingen och intervjuerna lyfter lärosätet fram utbildningens småskalighet, som öppnar för informella kontakter mellan kursledningen och studenterna. Mittkursvärderingarna är ett gott exempel på studentinflytande som är meningsfullt ur ett studentperspektiv. Bedömargruppen ser särskilt en styrka i att distansstudenterna får samma utbildning och möter samma lärare som de studenter som läser vid campus.

Kontakta utvärderingsavdelningen:
Utvärderingsavdelningen (e-post)